دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

کتاب امام شناسی جلد 4 قسمت 1

دوشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۳۷ ب.ظ

 منظور از ارث بردن قرآن، امام  وارث همه علوم قرآن

حجم: 3.87 mb

دانلود

منظور از ارث بردن قرآن
ارث قرآن مجید در این آیه مبارکه نیز همین‏طور است، یعنى خداوند عین آن حقیقتى را که از قرآن مجید بر پیغمبرش وارد کرده است از ظاهر آن مانند احکام عام و خاص، مجمل و مبین، مطلق و مقید، ناسخ و منسوخ، و قصص انبیاء و امت‏هاى گذشته، اخلاق و معارف دینى، توحید به تمام مراتب آن، و وعظ و وعد و وعید، مصالح و مفاسد و مراتب نفس و ظهور آن در عوالم دیگر، و از باطن قرآن مانند تاویل و تفسیر و کلیت و تطبیق و جرى و حقائق منطویه در آیات مانند حقیقت عالم طبع و عالم برزخ و صور مثالى و .....

و عالم عقل و ملائکه و روح و مقامات آنها، و درجات ثواب‏کاران و درکات عاصیان و حقیقت و ادراک توحید خالص و واقعى و کیفیت احاطه اسماء و صفات الهى بر تمام عوالم و اندکاک اسماء و صفات در ذات، و حقیقت تجلى بر جمیع جهان‏ها، و آیات الهیه آفاقیه و انفسیه و غیر اینها، تمام این حقایق را خدا به وارثان قرآن سپرده است ‏به طورى که جانشین و نازل منزله رسول خدا در همه این معانى خواهند بود، و حکم وجود باقیه رسول اکرم را در تکفل و حفظ و قیام به آن و اقدام به مصالح امت طبق مدلول آن را خواهند داشت.


بنابراین وارث قرآن یک نسخه تمام نما و کپیه وجود رسول خدا هستند، و قرآن به همان نحوه تجلى قرآن محکم و قرآن مفصل کتاب احکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر در وجود وارثین یکى پس از دیگرى متجلى خواهد شد، چون بین ارث گذارنده و وارث یک نسبت واقعى باید باشد، همه چیز به همه کس ارث نمى‏رسد، سلطنت‏ به فرزند وزیر یا وکیل ارث نمى‏رسد، فن طب طبیب به فرزند فلان روفته‏ گر ارث نمى‏رسد علم عالم به فرد جاهل و غیر قابل ارث نمى‏ رسد.

و از این دریچه مى‏توان تماشا کرد که وارثین قرآن مجید از تمام افراد بشر شبیه ‏تر و نزدیک‏تر به پیغمبر اکرم بوده و بلکه در صفات و صفاى باطن و استعدادات تلقى حقایق و بواطن قرآن مانند رسول اکرم وسیع الصدر و قوى القلب مى‏باشند.


و بنابر همین نکته خدا مى‏فرماید:

ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا «کتاب را به بندگان برجسته و برگزیده که آنها را از میان جمیع بندگان خود اختیار و انتخاب نموده و صافى و پاک آنان را برداشتیم سپردیم‏»، چون معنى اصطفا برگزیدن و انتخاب چیز صافى و بى‏ غل و غش مى‏باشد.

و جمله من عبادنا ظاهرا بیانیه است چون عبادنا براى تشریف، اضافه شده است و مى‏خواهد بفرماید که: آن برگزیدگان و وارثان قرآن بندگانى هستند که به ما نسبت‏ بندگى و عبودیت دارند، مانند قول خداوند عزوجل:


و سلام على عباده الذین اصطفى
«و سلام بر بندگان خدا آنان که برگزیده است ‏خدا آنان را».

  • عبدی