کتاب امام شناسی جلد 4 قسمت 1
منظور از ارث بردن قرآن، امام وارث همه علوم قرآن
حجم: 3.87 mb
دانلود
منظور از ارث بردن قرآن
ارث قرآن مجید در این آیه مبارکه نیز همینطور است، یعنى خداوند عین آن حقیقتى را که از قرآن مجید بر پیغمبرش وارد کرده است از ظاهر آن مانند احکام عام و خاص، مجمل و مبین، مطلق و مقید، ناسخ و منسوخ، و قصص انبیاء و امتهاى گذشته، اخلاق و معارف دینى، توحید به تمام مراتب آن، و وعظ و وعد و وعید، مصالح و مفاسد و مراتب نفس و ظهور آن در عوالم دیگر، و از باطن قرآن مانند تاویل و تفسیر و کلیت و تطبیق و جرى و حقائق منطویه در آیات مانند حقیقت عالم طبع و عالم برزخ و صور مثالى و .....
و عالم عقل و ملائکه و روح و مقامات آنها، و درجات ثوابکاران و درکات عاصیان و حقیقت و ادراک توحید خالص و واقعى و کیفیت احاطه اسماء و صفات الهى بر تمام عوالم و اندکاک اسماء و صفات در ذات، و حقیقت تجلى بر جمیع جهانها، و آیات الهیه آفاقیه و انفسیه و غیر اینها، تمام این حقایق را خدا به وارثان قرآن سپرده است به طورى که جانشین و نازل منزله رسول خدا در همه این معانى خواهند بود، و حکم وجود باقیه رسول اکرم را در تکفل و حفظ و قیام به آن و اقدام به مصالح امت طبق مدلول آن را خواهند داشت.
بنابراین وارث قرآن یک نسخه تمام نما و کپیه وجود رسول خدا هستند، و قرآن به همان نحوه تجلى قرآن محکم و قرآن مفصل کتاب احکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر در وجود وارثین یکى پس از دیگرى متجلى خواهد شد، چون بین ارث گذارنده و وارث یک نسبت واقعى باید باشد، همه چیز به همه کس ارث نمىرسد، سلطنت به فرزند وزیر یا وکیل ارث نمىرسد، فن طب طبیب به فرزند فلان روفته گر ارث نمىرسد علم عالم به فرد جاهل و غیر قابل ارث نمى رسد.
و از این دریچه مىتوان تماشا کرد که وارثین قرآن مجید از تمام افراد بشر شبیه تر و نزدیکتر به پیغمبر اکرم بوده و بلکه در صفات و صفاى باطن و استعدادات تلقى حقایق و بواطن قرآن مانند رسول اکرم وسیع الصدر و قوى القلب مىباشند.
و بنابر همین نکته خدا مىفرماید:
ثم اورثنا الکتاب الذین اصطفینا «کتاب را به بندگان برجسته و برگزیده که آنها را از میان جمیع بندگان خود اختیار و انتخاب نموده و صافى و پاک آنان را برداشتیم سپردیم»، چون معنى اصطفا برگزیدن و انتخاب چیز صافى و بى غل و غش مىباشد.
و جمله من عبادنا ظاهرا بیانیه است چون عبادنا براى تشریف، اضافه شده است و مىخواهد بفرماید که: آن برگزیدگان و وارثان قرآن بندگانى هستند که به ما نسبت بندگى و عبودیت دارند، مانند قول خداوند عزوجل:
و سلام على عباده الذین اصطفى
«و سلام بر بندگان خدا آنان که برگزیده است خدا آنان را».
- ۹۴/۰۲/۲۱