چرا انبیاء معصوم هستند؟
یکی از سوالاتی که در ذهن یک فرد محقق و مسلمان پیش میآید این است که: به راستی چه لزومی دارد که پیامبران الهی معصوم باشند؟ چرا شیعه اینقدر روی مساله عصمت تاکید دارد؟
پاسخ:
دلائل عصمت را در چهار قسمت بیان میکنیم
۱- هدف از بعثت پیامبران این است که مردم را با دستورات خدا آشنا کنند، حال فرض کنیم که پیامبران خود بر خلاف دستورات خدا عمل کنند و خودشان گرفتار لغزش باشند، در این صورت مردم اعتمادی به سخنان آنان پیدا نمیکند، و در نتیجه اهداف بعثت تحقق نخواهد یافت. بنابراین حکمت و لطف خداوند اقتضا میکند که فرستادگان او از عصمت برخوردار بوده و نه تنها دچار معصیت و گناه نشوند. بلکه سهو و نسیان نیز در ساحت قدس آنان راه پیدا نکند.
۲. پیامبران علاوه بر این که موظف هستند مردم را با دستورات خدا آشنا کنند، مسئول پرورش و تربیت مردم نیز هستند. بدون شک این وظیفه (تربیت و تزکیه نفوس) در صورتی تأمین خواهد شد که مربیان از هرگونه معصیت و نقص پاک و منزه باشند، از قاضی عبدالجبار معتزلی نقل شده که گفته است: چون مردم به حرف کسی که کردارش با گفتارش مطابقت ندارد، اطمینان حاصل نمیکنند، پس واجب است که انبیا از چیزی که سبب عذاب و خروج آنان از ولایت الهی میشود، منزه باشند. [۱]
۳. دلیل دیگر آن است که اطاعت و پیروی از پیامبران الهی واجب است و اگر آنان معصیت انجام دهند وظیفه مردم نسبت به آنان دو صورت خواهد داشت، اگر پیروی آن ها را نکنند و هر کاری که پیامبران انجام میدهند به جا نیاورند، فایدة بعثت از بین خواهد رفت. زیرا خداوند پیامبران را برای آن فرستاده است که مردم کردار آنها را سرمشق و الگو قرار دهند و با بهرهگیری از آن سرمشق، خود را به کمال مطلوب انسانیشان برسانند. و اگر پیروی کنند باید مثل آنان هر کاری را، گرچه خلاف و معصیت باشد باید انجام دهند. در حالی که هیچ پیامبری مردم را به گناه فرا نمیخواند و اساساً پیامبران برای هدایت و جلوگیری از معصیت فرستاده میشوند. پس معلوم میشود که گناه اساساً با انگیزه بعثت ناسازگار است. [۲ ]
۴- گناهانى که از انسان سرمىزند عوامل و سرچشمه هاى گوناگونى دارد که عمدتاً به دو موضوع باز مىگردد:
۱- جهل و ناآگاهى و عدم تشخیص زشتى عمل.
۲- غلبه شهوات و هوسها به طورى که نیروى علم و عقل، در عین درک زشتى و مفاسد گناه، در برابر آن زانو زنند.
پس اگر انسانى آگاهى کافى از زشتى عمل داشته باشد، و بر نفس و هوا و هوس خود کاملًا مسلط باشد، آن عمل زشت دیگر از او سر نمیزند
این حقیقت را با ذکر مثالی مىتوان روشن ساخت، و آن اینکه بسیارى از ما در برابر بعضى از گناهان حالتى شبیه به عصمت داریم- فقط در برابر بعضى از گناهان-؛ مثلًا، نوشیدن آبهاى بسیار کثیف و آلوده فاضلاب مسلّماً حرام است؛ آیا هیچ عاقلى در میان ما پیدا مىشود که اقدام به این عمل کند؟!
بنابراین در یک کلمه مىتوان گفت: ما در برابر این گونه اعمال زشت مصونیت داریم؛ چرا که آگاهى کافى از مفاسد این اعمال پیدا کرده ایم، و اگر روزى هوا و هوس بخواهد ما را به دنبال این امور بفرستد با نیروى عقل و دانش و ایمان آن را سرکوب مىکنیم.
کوتاه سخن اینکه مطالعه انگیزههاى گناه از یکسو، و مطالعه سطح آگاهى و تقواى انبیاء که به خاطر ارتباط با عالم غیب پیدا مىشود از سوى دیگر، سبب مىشود که ما باور کنیم آنها از هرگونه گناه مصون و محفوظ اند. [۳ ]
منابع:
[ ۱] الالهیات،آیت الله جعفر سبحانی ، ج ۲، ص ۱۵۷
[۲ ] جوادی آملی، عبدالله، وحی و نبوت، ص ۲۳۱
[ ۳] خلاصه ای از کتاب پیام قرآن،آیت الله مکارم، ج۷، ص: ۱۷۷ تا ۱۷۹
پرسش و پاسخ›مکاتب اهل سنت
- ۹۴/۰۸/۱۱