دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

فتواها و نظرات اعتقادى و فقهى ابن تیمیه از قبیل تجسیم، حرام بودن زیارت قبور اولیا، استغاثه به ارواح اولیاى خدا، شفاعت، توسل و... اوج بی دقتی و انحراف و تعصب را بازگو می سازد .

خبرگزاری شبستان : تقى‏ الدین احمدبن عبدالحلیم معروف به «ابن‏ تیمیه»، کسى است که افکار وهابیان از او سرچشمه گرفته و در حقیقت وى را مؤسس مذهب خود مى‏دانند.

 

او سال 661 ه. ق. در شهر حرّان و در خانواده‏اى متولد شد که اعضاى آن بیش از یک قرن پرچم‏دار مذهب حنبلى بودند.

شش سال بعد به خاطر حمله تاتارها همراه خانواده به دمشق رفت. در آنجا براى پدرش موقعیت تدریس در مسجد جامع دمشق فراهم شد.

ابن‏ تیمیه ابتدا نزد پدر و سپس سایر اساتید مشغول تحصیل شد.

آخرین استادش شرف‏ الدین احمدبن نعمه مقدسى بود که به وى اجازه‏ فتوا داد. بعد از وفات پدر بر کرسى تدریس در مسجد جامع دمشق نشست و به خاطر کج سلیقگى و انحرافى که داشت؛ به مخالفت با عقاید رایج مسلمین و مذاهب رایج آن زمان برخاست.

فتواها و نظرات اعتقادى و فقهى‏ اش از قبیل تجسیم، حرام بودن زیارت قبور اولیا، استغاثه به ارواح اولیاى خدا، شفاعت، توسل و ... براى او مشکل ساز شد.

علماى عصرش به مخالفت با افکار و عقایدش برخاستند و از نشر آن ممانعت کردند.

 

در ادامه به برخی از اراء منحرفه و فتاوای ابن تیمیه اشاره میشود :

1- نماز خواندن در کنار قبور مشروع نیست. همچنین رفتن به مشاهد مشرّفه جهت عبادت در کنار آنها، از قبیل نماز، اعتکاف، استغاثه، ابتهال و قرائت قرآن مشروع نیست بلکه باطل است.

« مجموعة الرسائل والمسائل، ج 1، ص 60»

2- تمام احادیث مربوط به زیارت قبر پیامبر ضعیف بلکه دروغ است.

« التوسل والوسیله، ص 156»

3- اگر کسى به شخصى که از دنیا رفته بگوید، مرا دریاب، کمکم کن، شفاعتم کن، مرا بر دشمنم پیروز گردان و امثال این درخواست‏ها که تنها خدا بر آن قدرت دارد؛ از اقسام شرک است.

اگر چنین گوید باید توبه کند وگرنه کشتنش واجب است.

« زیارة القبور، ص 17 و 18»

4- اعیاد، شریعتى از شرایع است که در آن باید از دستورها متابعت نمود نه آنکه بدعت‏گذارى کرد. این عمل همانند اعمال مسیحیان است که حوادث مربوط به حضرت عیسى را عید مى‏گیرند.

« اقتضاء الصراط المستقیم، ص 293 و 295»

5- آن چه در قرآن و سنت ثابت شده و اجماع پیشینیان بر آن است حق مى‏باشد. حال اگر از این امر لازم آید خداوند به جسمیت وصف شود اشکالى ندارد. زیرا لازمه حق نیز حق است.

« الفتاوى‏، ج 5، ص 192.».....

 

در آراء ابن تیمیه تناقضاتی فراوان دیده میشود که در ادامه به برخی اشاره میشود .

روحیه تعصب گونه در اراء ابن تیمیه موج میزند:

1- در باب فضایل عمر به کتاب ترمذى استناد مى‏کند. ولى هنگامى که به روایات فضایل على علیه السلام مى‏رسد مى‏گوید:

«ترمذى احادیثى در فضایل على ذکر کرده که بسیارى از آنها ضعیف است».

« منهاج السنه، ج 7، ص 178.»

2- به احادیث احمدبن حنبل در کتاب «المسند» زیاد احتجاج مى‏کند.

ولى وقتى مشاهده مى‏کند شیعه امامیه به برخى احادیث آن احتجاج مى‏کنند مى‏گوید:

«گاهى امام احمد و اسحاق و دیگران، احادیثى نقل مى‏کنند که نزد خودشان ضعیف است».

« همان ص 53»

و جایى دیگر مى‏گوید: «هر چه را احمد در مسند و غیر مسند نقل کرده، نزدش حجت نیست».

« منهاج السنه، ج 7، ص 96»

در نتیجه باید گفت آنچه موافق با هواى نفس ابن‏ تیمیه است حجت بوده و آن چه مخالف هواى نفس اوست؛ ضعیف یا جعلى است.

به دیگر بیان ملاک در صحت شخص ابن تیمیه است هر چه او استنیاط کند صحیح است و به مراد مولف توجهی ندارد.

3- در مواردى که رأى و نظرش موافق شهرستانى است به کلامش اعتماد مى‏کند. ولى هر جا مطلبى از او مشاهده مى‏کند که موافق نظرش نیست یا مایه تقویت شیعه است مى‏گوید:

«شهرستانى خبرویت ندارد».

« همان، ج 6، ص 300 و 305 و 319 و 326 و 362»

4- از تفسیر طبرى، ابن ابى حاتم و بغوى به جهت نقل روایاتى که موافق نظریات اوست تمجید مى‏کند.

اما وقتى شیعه به روایات آنان استدلال مى‏کند، مى‏گوید:

«مجرد نقل یکى از این افراد دلیل بر صحت روایت نمى‏شود. بلکه این‏ کتب جمع کننده چاق و لاغر و جعلى و دروغى است».

« منهاج السنه، ج 7، ص 299.»

  • عبدی