دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

نگوئیم نام علی در قرآن ذکر نشده

درباره اسم حضرت علی در قرآن تا از برخی از ما می پرسند بلافاصله پاسخ منفی می دهیم وآیاتی (حدود 300مورد)را بیان می کنبم که در شان حضرت بیان شده، خصوصا آیاتی که برادران اهل سنت نیزقبول دارند. اما باید دقت کرد که روزهای جمعه در دعای ندبه می خوانیم
و بعض اتخذته لنفسک خلیلا و سألک لسان صدق فی الآخرین فأجبته و جعلت ذلک علیا

در این فراز دعا، می گوییم که: خدایا! برخی – حضرت ابراهیم- را برای خودت خلیل ودوست قرار دادی و حضرت ابراهیم از تو خواست که «زبانی راستگو» از میان اشخاصی که بعدا خواهند آمد به او عنایت کنی.

پس خداوندا! دعای ابراهیم را اجابت کردی و او را قرار دادی

این قسمت دعای ندبه مطابق با قرآن کریم نیز هست

ابراهیم در آیه 84سوره شعراء همین دعا را از خداوند می خواهد: واجعل لی لسان صدق فی الاخرین

در قرآن اگر طرح سوال و حاجتی شده جوابش هم در جای دیگه  از قرآن حتما آمده و خداوند در آیه 50 سوره مریم و آیات قبل نیز خبر می دهد که علی علیه السلام را «لسان صدق» برای ابراهیم و اسحاق و یعقوب قرار داد: 

وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍعَلِیًّا 

اگر روایت بخواهید به تفسیر برهان (3/717) مراجعه کنید که از «تفسیر قمی» و« مناقب ابن شهر آشوب » و «تاویل الایات» سه متن متفاوت در این باره نقل می کند


در یکی از این روایت ها یونس بن عبدالرحمان می گوید به امام رضا عرض کردم که قومی از من درمورد اسم امیرالمومنین در قرآن پرسیدند. به آنان آیه « وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِیًّا » را گفتم.

امام رضا علیه السلام فرمودند درست گفتی. همین طور است

به تفاسیر نورالثقلین، صافی و کنز الدقائق نیز در این رابطه می توانید مراجعه نمایید

از حیث ادبی نیز می توان بررسی کرد که علیا صفت وحال است یا علم

پس محکم وقاطعانه نــگوییم نام امیرالمومنین در قرآن ذکر نشده است
مطالب فوق برگرفته از درس حجت الاسلام والمسلمین میر معینی بود

پس طبق برداشت ها این طور نتیجه گیری می کنیم که:

در یک جا از قرآن صراحتا از امام علی(ع) نام برده شد

البته باید اول این رو قبول داشته باشید که در قرآن اگر طرح سوال و حاجتی شده جوابش هم در جای دیگه از قرآن حتما آمده

خداوند در آیه ۸۴ از سوره  الشعرا می فرماید

وَ جعَل لّی لِسانَ صِدقٍ فیِ اللخِرینَ

و زبان نیکویی را برای من در آیندگان قرار ده

این سخن بر میگرده به حضرت ابراهیم که البته تو قرآن های در دست ما خیلی از معانی انجام شده،مارو بیشتر از منظور دور میکنن تا نزدیک

پس تحت اللفظی هم که معنی کنیم این معنی نزدیک تره. نه؟؟

خوب حالا میگردیم دنبال جواب این درخواست.........میرسیم به آیه 50 مریم

وَ وَهَبنا الَهم مِّن رَّحمَتِنا وَ جَعَلنا لَهُم لِسانَ صِدقٍ عَلیًّا

...و برایش زبان صدیق علی را قرار دادیم

و همونطور که گفته شد در یکی از این روایت ها یونس بن عبدالرحمان می گوید به امام رضا عرض کردم که قومی از من درمورد اسم امیرالمومنین در قرآن پرسیدند.

به آنان آیه « وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِیًّا » را گفتم.

امام رضا علیه السلام فرمودند درست گفتی. همین طور است


به تفاسیر نورالثقلین، صافی و کنز الدقائق نیز در این رابطه می توانید مراجعه نمایید

در هیچ کجای زبان عرب "لسان" همراه با  "علی"  نیامده

ابن مراغه ای ،متسلط بر علم نحو، و ابوحیان حتی! که از علمای اهل تسنن هستند نیز چنین مطلبی رو گفتن!!

و آورده اند که صفت نیست بلکه اسم علم است

در تمامی آیاتی که هبه بیان شده و شخص یا چیز مورد نظر مطرح نگردیده، منظور اسم است و نه هیچ! اینم از قانون خود اعراب

البته صدیق اکبر هم خود امام علی بن ابیطالب علیه السلام است نه ابوبکر بر طبق کتب خود اهل سنت

در کتاب سنن کبری نسائی - جلد ۷ - چاپ موسسة الرسالة - صفحه ۴۰۹ - کتاب الخصائص - باب ذکر اختلاف الناقلین لهذا الخبر عن شعبه - حدیث ۸۳۳۸

خبر داد احمد بن سلیمان ، گفت روایت است از عبید الله بن موسی ، گفت : روایت است از علاء بن صالح ، از منهال بن عمرو ، از عباد بن عبد الله ، گفت : حضرت علی علیه السلام فرمودند : من عبد و بنده خدا هستم ، و برادر رسول خدا می باشم ، و صدیق اکبر من هستم ، دروغگو است هر کسی بگوید که من صدیق اکبر هستم 

احادیث متعددی دال بر مطرح شدن نام حضرت علی(ع) وجود دارند، عنوان کرد: دلالت قطعی در این زمینه وجود دارد. و برای درستی این مطلب به  کتاب کمال الدین صفحه 138  رجوع می کنیم، حدیثی که در این کتاب آمده، سندش به شدت قوی است و اشاره به این دارد که حضرت ابراهیم (ع) از خداوند لسان صدقی را از آیندگان خواستند که       محقق شده است.
این یک شبهه است که چرا نام علی در قرآن به کار نرفته است و این قضیه در زمان خلفای آن زمان باید در خفا مطرح می شد، خداوند برای این که انگیزه تحریف قرآن را از آن ها بگیرد، هم نام علی(ع) را آورده و هم به طور صریح نام ایشان را ذکر نکرده است و این که نام ایشان باشد یا نباشد، هیچ فضیلتی را از علی (ع) کم نمی کند.

  • عبدی