دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

معنای ولی چیست؟

جمعه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳ ب.ظ

سوالی بسیار ساده از دوستداران اصحاب صحیفه!

 

سکانس اول:

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در غدیر خم فرمود:

حدثنا أبو الحسین محمد بن أحمد بن تمیم الحنظلی ببغداد ثنا أبو قلابة عبد الملک بن محمد الرقاشی ثنا یحیى بن حماد وحدثنی أبو بکر محمد بن بالویه وأبو بکر أحمد بن جعفر البزار قالا ثنا عبد الله بن أحمد بن حنبل حدثنی أبی ثنا یحیى بن حماد وثنا أبو نصر أحمد بن سهل الفقیه ببخارى ثنا صالح بن محمد الحافظ البغدادی ثنا خلف بن سالم المخرمی ثنا یحیى بن حماد ثنا أبو عوانة عن سلیمان الأعمش قال ثنا حبیب بن أبی ثابت عن أبی الطفیل عن زید بن أرقم رضی الله عنه قال : لما رجع رسول الله صلى الله علیه وسلم من حجة الوداع و نزل غدیر خم أمر بدوحات فقمن فقال : « کأنی قد دعیت فأجبت إنی قد ترکت فیکم الثقلین أحدهما أکبر من الآخر کتاب الله تعالى و عترتی فانظروا کیف تخلفونی فیهما فإنهما لن یتفرقا حتى یردا علی الحوض » ثم قال : « إن الله عز وجل مولای و أنا مولى کل مؤمن ثم أخذ بید علی رضی الله عنه فقال من کنت مولاه فهذا ولیه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه » و ذکر الحدیث بطوله هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین و لم یخرجاه بطوله شاهده حدیث سلمة بن کهیل عن أبی الطفیل أیضا صحیح على شرطهما .

مستدرک علی الصحیحین ج3 ص118 (طبق مکتبة الشاملة) - صحیح الاسناد

زید بن ارقم گفت : وقتی رسول خدا صلی الله علیه و سلّم از حجة الوداع ( آخرین حج ) برگشتند و وارد غدیر خم شدند ، اصحاب حضرت به دستور ایشان از تنه درختان سکویی بنا کردند حضرت بر بالای آن رفته و فرمودند : « زمان رحلت من نزدیک شده ، من شما را ترک خواهم کرد در حالی که دو چیز پر ارزش در میان شما باقی می‌گذارم که یکی از دیگری برتر است ، کتاب خدای عز و جلّ  و عترتم اهل بیتم ، دقت کنید بعد از من با این دو چه خواهید کرد ، این دو هرگز از هم جدایی ندارند تا سرانجام در کنار حوض کوثر ، نزد من آیند سپس پیامبر فرموند : « خداوند عز و جل مولای من و من مولای هر مومنی هستم » سپس دست علی را گرفتند و فرمودند : « هرکس که من مولای اویم ، این (علی) ولی او است ، بار خدایا دوست بدار هرکه را که علی را دوست دارد و دشمن بدار هر که را که او را دشمن دارد » (ابوطفیل می‌گوید :) به زید بن ارقم گفتم : از رسول خدا صلى الله علیه و سلم شنیدی؟ گفت : هر کسی که آنجا آن را با چشم خودش دید و با گوش‌ها‌ی خودش شنید .

 

 

 

 

سکانس دوم:

ابوبکر بعد از جریان سقیفه بر منبر رفت و گفت: أَیُّهَا النَّاسُ فَإِنِّی قَدْ وُلِّیتُ عَلَیْکُمْ وَلَسْتُ بِخَیْرِکُمْ 

ای مردم! من ولی شما شده ام اما بهترین شما نیستم!

البدایة و النهایة ج6 ص301 (طبق مکتبة الشاملة) - صحیح الاسناد

 

 

حال سوال ساده ما این است: معنای ولی چیست؟

برگرفته از سایت سوال از دوستان اهل سنت

  • عبدی