دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

علی بن ابی طالب ( ع ) ریسمان محکم خداست

چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۱۷ ب.ظ

امام کاظم (علیه‌السلام) فرمود: عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ (علیه‌السلام) حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ؛ علیّ بن ابی‌طالب'ریسمان محکم خداست.

سوره آل عمران آیه 103 می‌فرماید: وَ اعْتَصِمُوا به حبل اللَّهِ جَمِیعاً وَ لَا تَفَرَّقُوا؛ «و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید، و پراکنده نشوید.»

 

درباره این‌که منظور از «حبل‌الله» چیست؟

مفسران قرآن، احتمالات مختلفی ذکر کرده‌اند: ازجمله آنها قرآن، اسلام، پیامبر و علی و اولاد معصوم او را ذکر کرده‌اند.[1]

 

در رروایات معصومین نیز معانی مختلف نقل‌شده، ولی بیش‌تر به ولایت علی (علیه‌السلام) تأکید شده است که به چند مورد از آنها اشاره می‌شود:

الف) در حدیثی از امام سجاد (علیه‌السلام) روایت شده است:

«وَ حَبْلُ اللَّهِ هُوَ الْقُرْآن؛[2] منظور از «حبل‌الله» همان قرآن است.»

 

ب) شخصی به نام «ابن یزید» می‌گوید: تفسیر آیه را از ابوالحسن امام کاظم (علیه‌السلام)) پرسیدم؟

فرمود: «عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ (علیه‌السلام) حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ؛[3]

علیّ بن ابی‌طالب'ریسمان محکم خداست.»

 

ج) از امام سجاد (ع) روایت شده است: روزی رسول خدا (ص) به اصحاب خود که در مسجد بودند، فرمود:

مردی از اهل بهشت اکنون به مسجد می‌آید و از مطلب مهمّی که برای او ضروری است، سؤال خواهد کرد، پس مردی وارد شد که شبیه مردم مصر بود، سلام داد، نشست و گفت: یا رسول‌الله! خدا فرموده است وَ اعْتَصِمُوا به حبل اللَّهِ جَمِیعاً وَ لَا تَفَرَّقُوا ؛[4]

منظور از «حبل‌الله» که ما موظّف به تمسّک به آن شده‌ایم، چیست؟

 

 

رسول خدا (ص) لحظه‌ای سکوت کرد، بعد سرش را بلند کرد و به سوی علیّ بن ابی‌طالب'اشاره نمود و فرمود:

«هَذَا حَبْلُ اللَّهِ الَّذِی مَنْ تَمَسَّکَ بِهِ عُصِمَ فِی دُنْیَاهُ وَ لَمْ یَضِلَّ فِی آخِرَتِهِ؛

این علی (علیه‌السلام) همان «حبل‌الله» است که هر کس به او تمسک کند، نسبت به دنیایش مصون می‌ماند و نسبت به آخرتش گمراه نمی‌شود.»

آن مرد برخاست علی (ع) را در آغوش گرفت درحالی‌که می‌گفت:

«اعْتَصَمْتُ به حبل اللَّهِ وَ حَبْلِ رَسُولِه؛ به ریسمان خدا و ریسمان پیامبرش تمسک کردم.»

سپس خداحافظی کرد و رفت،‌ در اینجا «یکی از اصحاب» گفت: یا رسول‌الله! بروم از آن مرد بخواهم که برای من استغفار کند؟

حضرت فرمود: برایت مفید خواهد بود!

 

 باعجله رفت، به او رسید و از او درخواست کرد که برایش استغفار نماید،‌ آن مرد گفت: آیا فهمیدی که پیامبر(ص) چه فرمود و من چه گفتم؟

گفت:‌ آری.

مرد گفت: «إِنْ کُنْتَ مُتَمَسِّکاً بِذَلِکَ الْحَبْلِ فَغَفَرَ اللَّهُ لَکَ وَ إِلَّا فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَکَ؛

اگر تو، به آن حبل الهی تمسک کرده‌ای، خدا تو را بیامرزد، وگرنه،‌ خدا تو را نیامرزد.»

این جمله را گفت و رفت.[5]

قریب به مضمون فوق، از امام صادق (ع) نیز روایت شده است.[6]

 

د) ابان بن تغلب از امام صادق (ع) روایت کرده که فرمود:

«نَحْنُ حَبْلُ اللَّهِ الَّذِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی وَ اعْتَصِمُوا به حبل اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا؛[7]

ما (اهل‌بیت) همان ریسمان الهی هستیم که خدا فرموده است: و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید.»

 

در تفسیر آیه مذکور احادیث بسیاری وجود دارد که اکثر آنها «حبل‌الله» را به ولایت علی (ع) و اولاد معصوم او تطبیق کرده‌اند.[8]

ولی روشن است که این احادیث، با تفسیر «حبل‌الله» به اسلام و قرآن یا پیامبر-منافات ندارد، زیرا منظور از «حبل‌الله» هرگونه وسیله ارتباط با ذات پاک خدای مهربان است،‌ خواه این وسیله، اسلام باشد،  یا قرآن، یا پیامبر و یا جانشینان او که علی (ع) و فرزندان پاک و معصوم او هستند،‌ همه این مصادیق،‌ در مفهوم وسیع «ارتباط باخدا» که از «حبل‌الله» استفاده می‌شود، جمع است.

 

 

حکمت تعبیر به حبل‌الله:

نکتة جالب این‌که تعبیر از مصادیق مزبور، به «حبل‌الله» درواقع اشاره به یک حقیقت است، که انسان بدون داشتن مربی و راهنما، در جهل و نادانی باقی می‌ماند، و برای نجات از چاه نیاز به رشته و ریسمان محکمی دارد که به آن چنگ بزند و بیرون آید، این رشته محکم همان ارتباط باخدا از قرآن و آورنده قرآن و جانشینان واقعی او می‌باشد که مردم را از سطوح پایین و پست، بالا برده و به آسمان تکامل معنوی و مادی می‌رسانند.[9]

 

پس نتیجه می‌گیریم که:‌ » حبل الله» و ریسمان الهی برای نجات از هلاکت، مصادیقی دارد که ولایت امیرمؤمنان و یازده فرزند معصوم او، از مصادیق روشن آن است. و ما موظّفیم که به ولایت آنان تمسک کرده و از دستورات آنان پیروی نماییم. همچنان‌که از امام باقر (ع) روایت شده که آن حضرت فرمود:

آلُمُحَمَّدٍهُمْ حَبْلُاللَّهِ الْمَتِینُ الَّذِی أُمِرَبِالِاعْتِصَامِ بِهِ فَقَالَوَ اعْتَصِمُوابِحَبْلِاللَّهِ جَمِیعاًوَلاتَفَرَّقُوا؛[10]

آل محمد-،‌ همان «حبل‌الله» هستند که برای تمسّک به آن، از سوی خدا دستور داده‌شده است، سپس این آیه را تلاوت نمود وَاعْتَصِمُوابِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاًوَلاتَفَرَّقُوا

 

 

پی‌نوشت:

[1]. المیزان، محمدحسین طباطبایی، ج‏3، ص‏369؛ تفسیر نمونه، ج‏3، ص‏41.

[2]. المیزان، محمد حسین طباطبایی، ج‏3، ص‏378؛ نور الثقلین، ج‏1، ص‏377، ح 306.

[3]. تفسیر عیاشی، ج‏1، ص‏194؛ البرهان، بحرانی، ج1، ص‏672،‌ح 7، نور الثقلین، حویزی، ج‏1، ص‏377، ح303.

[4]. بحار الانوار، محمّدباقر مجلسی، ج‏36ف ص‏15 و 16، ح 3؛ البرهان، بحرانی، ج‏1، ص‏670.

[5]. بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، ج‏36، ص‏15 و 16، ح 3؛ البرهان، بحرانی، ج‏1، ص‏670.

[6]. همان، ص‏18 و 19، ح 11.

[7]. همان، ص‏19، ح 12؛ البرهان، بحرانی، ج‏1، ص672.

[8]. ر.ک: تفسیر نور الثقلین، حویزی، ج‏1، ص‏377 و 378؛ البرهان، بحرانی، ج‏1، ص‏668 ـ 672؛ بحار‏الانوار، مجلسی، ج‏36، ص‏15 ـ 20.

[9]. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی و همکاران، ج‏3، ص42.

[10]. تفسیر عیاشی، ج‏1، ص‏194؛ البرهان، بحرانی، ج1، ص‏672، ح 8؛ نور الثقلین، حویزی، ج‏1، ص‏377، ح 304؛ المیزان،‌ محمدحسین طباطبایی، ج‏4، ص378.

 


برگرفته شده از http://ahlolbait.blog.ir
  • عبدی