دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

طوبای هدایت

سه شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۰۵ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
دین اسلام برای تسلیم نمودن انسان در برابر پروردگار از راه استدلال و برهان قوی
آمده است.

و چون انسان دارای حاکمی همچون عقل می باشد، وقتی که دلیل قوی و
محکم را برای اثبات توحید و معاد و نبوت و امامت و صفات پروردگار همچون عدل یافت،
معترف به حقانیت این اصول از دین می شود.

از همین جهت فرمود: لا اکراه فی الدین

حجم: 2.75 mb


دانلود


زیرا با وجود دلیلهای کامل و رسا و متین بر حقانیت ریشه و اساس دین اسلام، نیازی به
تحمیل آن نیست بلکه میتوان گفت خلاف حکمت و مصلحت الهی است که با وجود
اختیار و اراده ی انسان که می تواند به فرمان عقل، استدلال بر حقانیت دین اسلام را درک
کرده و آن را بپذیرد، او را مجبور به پذیرش دین بدون ذکر دلیلی نمایند.


قرآن کریم به پیامبرش می فرماید، بگو که این راه من است که من و امامان بعد از من
(دعوت از روی بصیرت و آگاهی بسوی خدای متعال می کنیم.

(یوسف / 108


اهل بیت: همین روش دعوت همراه با بصیرت را تعلیم یاران و اصحاب و شیعیان
خود داده اند. و عالمان بزرگوار دین در طول قرنها که از دین اسلام و تشیع می گذرد،
همیشه با بیان دلیل و برهان محکم، مخالفین را مجاب کرده و آنها را دعوت به اسلام
عزیز می نموده اند، که یک نمونه ی آن دعوت امام راحل عظیم الشأن رحمة الله علیه از
رئیس جمهور سابق شوروی برای تحقیق پیرامون توحید و پذیرش آن بعد از فهم دلیل
عقلی آن بود.
خدای متعال هیچگاه حق را متعدد نیافریده است تا افراد در شناخت آن دچار سرگردانی
شوند بخلاف باطل که متعدد است.
همچنانکه او هیچگاه برای باطل دلیل صحیح عقل پسند قرار نداده است و الاّ مردم در
پذیرش حق و تشخیص آن از باطل دچار حیران م یشدند.


این نبوده است که استدلالها برای اصول الدین ، همچنانکه در زمان غیبت امام زمان
کم یا مجمل و مبهم گردد، که این بر خلاف اراده پروردگار است که می خواهد انسانها در
هر عصری دین حق را شناخته و آن را به فرمان عقل بپذیرند.


همچنانکه در آخر سوره ی عنکبوت ضمانت فرموده که اگر کسی تلاش خالصانه برای
فهم حق نمود، حتماً حتماً او را به راههایی که منتهی به شناخت پروردگار است هدایت
خواهد نمود. و در آیه 125 سوره ی نمل اولین روش دعوت به حق و دین اسلام را روش
حکیمانه و مستدلانه قرار داده است.


و بر همین اساس علمای شیعه و مراجع معظم تقلید، پذیرش اصول الدین را از راه تقلید
جائز ندانسته یا کافی ندانسته اند. و این از امتیازات علمای شیعه در طول تاریخ بوده که
آزادترین فکر را داشته و دارند.
و جناب فاضل ارجمند حجة السلام آقای آقادادی با زحمتی که کشید هاند، کتابی
مستدل در بیان برخی اشکالات وهابیون و جواب های آن نوشته که امیدوارم چنانچه
بدون دیده ی تعصب خوانده شود باعث هدایت آنها گردد.


والسلام علی من اتبع الهدی
سید ابوالحسن مهدوی
88/10/5

  • عبدی