دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

آیا شیعیان خود حاضرند که کسی ناموسشان را صیغه کند ؟

این سوالیست که اهل سنت از شیعیان می پرسند.

ازدواج موقت در مذهب تشیع مورد قبول بوده و البته شرایطی دارد ؛ و اگر این شرایط برای ناموس ما پیش بیاید ، ما حاضریم که او ازدواج موقت کند ؛ چرا که به امام صادق (ع) اطمینان داریم .

حال شما که به  عایشه اطمینان دارید، آیا حاضرید ما بیاییم و از ناموستان شیر بخوریم ؟



مگر نمی دانید که عایشه به رضاع کبیر (شیر خوردن مرد از زن برای محرمیت) اعتقاد داشته ؟

مگر نمی دانید که جناب مسلم در صحیحش بابی به عنوان رضاع کبیر دارد ؟

این هم سند اینترنتی :
2636 [ ص: 1076 ] باب رضاعة الکبیر

1453 حدثنا عمرو الناقد وابن أبی عمر قالا حدثنا سفیان بن عیینة عن عبد الرحمن بن القاسم عن أبیه عن عائشة قالت جاءت سهلة بنت سهیل إلى النبی صلى الله علیه وسلم فقالت یا رسول الله إنی أرى فی وجه أبی حذیفة من دخول سالم وهو حلیفه فقال النبی صلى الله علیه وسلم أرضعیه قالت وکیف أرضعه وهو رجل کبیر فتبسم رسول الله صلى الله علیه وسلم وقال قد علمت أنه رجل کبیر زاد عمرو فی حدیثه وکان قد شهد بدرا وفی روایة ابن أبی عمر فضحک رسول الله صلى الله علیه وسلم

علاوه بر اینها متعه در قرآن آمده است :

فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا ﴿نساء/24

و زنانى را که متعه کرده‏اید مهرشان را به عنوان فریضه‏اى به آنان بدهید و بر شما گناهى نیست که پس از مقرر با یکدیگر توافق کنید مسلما خداوند داناى حکیم است

لفظ «استمتاع» و «اجر» در این آیه ، دلالت بر این دارد که آیه درباره نکاح متعه است . همچنین مفسران شیعه و سنی برآنند که آیه یاد شده ، درمورد ازدواج موقت نازل گردیده است .

مثلا جلال الدین سیوطی در کتاب تفسیر درالمنثور از ابن جریر و سدی نقل می کند که این آیه درمورد متعه است .

درالمنثور ، ج2 ، ص140 ، در ذیل آیه 24 نساء

همچنین ابوجعفر محمد بن جریر طبری در تفسیر خود ،‌ از سدی و مجاهد و ابن عباس نقل می کند که این آیه در مورد نکاح موقت است .

جامع البیان فی تفسیر القرآن ، جزء 5 ، ص 9

نکته دیگر آنکه علمای اهل سنت از این جهت اتفاق نظر دارند که متعه در ابتدا حلال بوده است ولی عمر بن خطاب برخلاف عمل پیامبر (ص) و دیگر صحابه ، از متعه نهی کرد !

برای اطلاع رجوع کنید به :

صحیح مسلم ، ج 2 ، ص 896 ، ح 1222 ، کتاب الحج ، باب فی نسخ التحلیل من الاحرام ، دارالفکر

تفسیر الکبیر ،‌ فخر رازی ، ج 10 ، ص 50 ، ذیل آیه 24 سوره نساء

در بسیاری روایات می بینیم که صحابه صراحتا می گویند که ایشان در زمان رسول خدا، ابوبکر و قسمتی از دوران خلافت عمر متعه می کرده وآن را جایز می دانسته اند :

حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ أَخْبَرَنَا ابْنُ جُرَیْجٍ أَخْبَرَنِی أَبُو الزُّبَیْرِ قَالَ سَمِعْتُ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ یَقُول کُنَّا نَسْتَمْتِعُ بِالْقَبْضَةِ مِنْ التَّمْرِ وَالدَّقِیقِ الْأَیَّامَ عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِی بَکْرٍ حَتَّی نَهَی عَنْهُ عُمَرُ فِی شَأْنِ عَمْرِو بْنِ حُرَیْثٍ .

از جابر بن عبد الله الأنصاری شنیدم که می گفت: ما در زمان رسول خدا و ابو بکر در مقابل یک مشت خرما یا آرد متعه می کردیم. تا اینکه عمر در قضیه عمرو بن حریث از آن نهی کرد .

صحیح مسلم ، کتاب النکاح ، باب نکاح المتعة

سند اینترنتی :
2497 1405 حدثنی محمد بن رافع حدثنا عبد الرزاق أخبرنا ابن جریج أخبرنی أبو الزبیر قال سمعت جابر بن عبد الله یقول کنا نستمتع بالقبضة من التمر والدقیق الأیام على عهد رسول الله صلى الله علیه وسلم وأبی بکر حتى نهى عنه عمر فی شأن عمرو بن حریث

شاید اهل سنت معتقدند که عمر بن خطاب به پیامبری رسیده بوده است ؟ وگرنه کسی حق مخالفت با پیامبر (ص) را ندارد .

و در کتاب المصنف ابن ابی شیبه ، ج۷ ، ص ۵۰۰ ، حدیث شماره ۱۴۰۲۹ و در تفسیر درالمنثور در ذیل آیه متعه (24 نساء) از امیرالمومنین علی (ع) چنین نقل شده است :

لولا انّ عمر نهی عن المتعة ما زنی إلّا شقیّ

اگر عمر از متعه نهی نمی کرد ، جز افراد بدبخت زنا نمی کردند .

خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند ان شاء الله

  • عبدی