صحیحین یا خیالات
اهل سنت دو کتاب به نام صحیح بخاری و صحیح مسلم دارند که بعد از قران، معتبرترین کتابهای آنها هستند که شامل احادیثی از تعداد زیادی راوی و به نقل از پیامبر اکرم می باشد.
از نظر علمای گذشته و حال حاضر اهل سنت، در مورد این دو کتاب نباید هیچگونه تحقیق و بررسی صورت پذیرد چون صحیح ترین کتاب هستند و جای هیچ شک و شبهه ای برای انها ندارد.
حالا برای روشن شدن موضوع چند نمونه از این احادیث را در این پست با هم مرور می کنیم تا ببینیم تا چه اندازه با عقل و منطق و به عبارت دقیق تر با توحید و شریعت منطبق هستند.
قضاوت با شما
1.طـبق صحیح بـخـاری با چـشـم سـر مـیتوان خداوند را دیـد
"عن جریر قال کنا جلوسا عندالنبی فنظر لی االقمر لیله.لیله البدر فقال:انکم سترون ربکم کما ترون هذا القمر .لا تضامون فی رویته .فان استعطعتم ان لا تغلبوا علی صلاه قبل طلوع الشمس وقبل غروبها فافعلوا ثم قرء وسبح بحمد ربک قبل طلوع الشمس وقبل الغروب "
«جریر میگوید یک شب "شب چهاردهم"در حضور رسول خدا بودیم آن حضرت نگاهی به قرص ماه کرد آن گاه فرمود: همان گونه که قرص این ماه را میبینید خدا را نیز خواهید دید ودر دیدار خداوند هیچ فشار و ناراحتی بر شما وارد نخواهدگشت . هرچه میتوانید در مورد نماز صبح وعصر کوشش کنید و موانع را برطرف سازید
و سپس این آیه را خواند:
پیش از طلوع افتاب و قبل از غروب نام خدارا تسبیح کن "سوره ق آیه 39"
«صحیح بخاری جلد 1 باب فضل صلاه العصر»
2.طـبـق صـحیـح بـخـاری و صـحیـح مـسـلم خـداوند مکان خاص دارد
"عن عبدالله بن عمر :ان رسول الله رای بصاقا فی جدار القبله فحکه بیده ثم اقبل علی الناس فقال اذا کان احدکم یصلی فلا یبصق قبل وجهه فان الله قبل وجهه اذا صلی"
عبدالله ابن عمر میگوید رسول خدا درسمت قبله دیوار مسجد آب دهانی دید وآنرا پاک نمود سپس به مردم روکرده و فرمود: وقتی یکی ازشما نماز میخواند به رویروی خود اب دهان نیندازد زیرا در موقع نماز خواندن خداوند در مقابل او قرار میگیرد.
«صحیح بخاری جلد1کتاب الصلوه باب حک البزاق بالید من المسجد»
«صحیح مسلم جلد2باب النهی عن البصاق فی المسجد فی الصلوه و غیرها»
3.طـبــق صحیـح بخاری خـداوند میخـندد
"فیقول الله:او لیس قد زعمت ان لا تسئلنی غیره؟ویلک یابن آدم ما غدرک؟فیقول:یا رب لا تجعلنی اشقی خلقک فلا یزال یدعو حتی یضحک الله فاذا ضحک منه اذن بالدخول فیها"
"فلما اصبح غدا الی رسول الله فقالضحک الله اللیله او عجب من فعالکما"
خداوند میگوید ایا تو نبودی میگفتی سوال دیگری نخواهم نمود؟وای بر توای پسرآدم چه قدر پر مکر هستی عرضه میکند خدایا مرا محروم ترین بندگانت قرار مده و در خواسته ی خود پافشاری و اصرار میکند تا خداوند خنده اش میگیرد وقتی خداوند از وی خنده اش گرفت اجازه میدهد تا وارد بهشت شود.
واما روایت دوم:
روز بعد آن مرد مهمان نواز به حضور رسول خدا شرفیاب گردید پیامبرداکرم فرمود امشب خداوند از رفتار ورومهمان نوازی شما بخنده افتاد یااز کار شما تعجب نمود.
«صحیح بخاری جلد5کتاب مناقب الانصار باب ویوثرون علی انفسهم»
4.طـبق صـحیح بـخاری خـداوند هرشب نـقل مـکان مـیکند
"عن ابی هریره:ان رسول الله قال ینزل ربنا تبارک و تعالی من کل لیله الی الساء الدنیا .حین یبقی ثلث الیل الاخر فیقول من یدعونی فاستجیب له و من یسالنی فاعطیه و من یستغفرنی فاستغفر له ؟"
ابوهریره از رسول خدا نقل میکند که :درثلث آخر هر شب خداوند به آسمان پایین فرود می آید و میگوید کیست که مرا بخواند تا خواسته ی او را بر آورم؟کیست که حاجت خود را از من بخواهد تا آن چه را که میخواهد بدهم ؟کیست که طلب آمرزش کند تا او را بیامرزم؟
«صحیح بخاری جلد 2کتاب التهجد باب الدعاو الصلوه فی آخر اللیل»
5.طـبق صحیـح مسـلم وصحـیح بـخاری خـداوند هـمـچون انسـان دارای صـورت اسـت
"عن ابی هریره عن النبی قال خلق الله آدم علی صورته طوله ستون ذراعا فلما خلقه قال اذهب فسلم علی اولیک علی النفر من الملایکه جلوس فاستمع ما یحیونک فانها تحیتک و تحیه ذریتک فقال السلامم علیکم فقالوا السلام علیک و رحمه الله فکل من یدخل الجنه علی صوره ادم فلم یزل الخلق ینقص بعد حتی الان"
ابوهریره از رسول خدا نقل نموده که خدا آدم را به صورت خود وبه طول شصت زراع خلق نمود سپس بر وی امر نمود که برو به این ملائکه که نشسته اند سلام کن وبر آن چه درجواب سلام توبگویند گوش فرا ده که همان جواب آنان تحیت وسلام تووذریه تو خواهد بود آدم پیش ملائکه آمد وگفت:
السلام علیکم ملائکه گفتند:السلام علیک و رحمه الله پس هر کس وارد بهشت شود بصورت آدم خواهد بود انسان ها پس از آو به روز کوچک تر شدند تا به امروز و به صورت فعلی رسیدند.
«صحیح بخاری جلد8کتاب الاستئذان باب بدء السلام»
«صحیح مسلم جلد 8کتاب الجنه وصفه نعیمها باب یدخل الجنه اقوام افئدتهم مثل افئده الطیر»
6.طـبق صـحیح بـخاری و صحیـح مسلـم خـداوند دارای چـشـم اسـت
"عن نافع قال عبدالله ذکر النبی یوما بین ظهری الناس المسیح الدجال فقال :ان الله لیس باعور الا ان المسیح الدجال اعور العین الیمنی کان عینه عنبه طافیه"
عبدالله میگوید رسول اکرم روزی در میان مردم از مسیح دجال گفتگونمود. در ضمن گفتارش فرمود که خداوند کور نیست ولی مسیح دجال چشم راست کور و مانند حبه ی انگوری.از حدقه اش بیرون آمده است.
«صحیح بخاری جلد 4باب وذککرفی الکتاب مریم»
صحیح مسلم جلد 8باب ذکرالدجال و صفته»
7.طـبق صحیـح بخـاری خـداوند دارای دسـت اسـت
"ابوهریره عن النبی قال :ان یمین الله ملای لا یغبضها نفقته سحاءالیل و النهار ارئیتم ما انفق منذ خلق السموات و الارض فانه لمینقص ما فی یمینه وعرشه علی الماءوبیده الاخری الفیض اوالقبض یرفع اویقبض"
ابوهریره میگوید رسول خدا فرمود دست راست خداوند پر است واز احسان وانفاق او کاسته نمیگردد واحسانش شب وروز به طرف بندگانش سرازیر است نمیبینیند از آن روزی که آسمان ها وزمین را آفریده است برای بندگانش احسان وانفاق میکنداین احسان دائمی از آنچه در دست او است کم نمیشود ودر نعمت های وی نقصانی به وجود نیامده است.و عرش خداوند در روی اب قرار رفته است و در دست دیگر خدا فیض و احسان یا قبض و اخذ نمودن است.که بر افرادی مقام و ثروت میدهد و مقام وثروت افراد دیگر را از دستشان میگیرد.
«صحیح بخاری جلد9کتاب التوحید باب وکان عرشه علی الماء»
«صحیح بخاری جلد6تفسیر سوره ی هود»
8.طبق صـحیح بـخاری و صحـیح مـسلـم خـداونـد دارای انـگشت است
"عن عبدالله قال جاء حبر من احبار الی رسول الله فقال یا محمد انا نجد ان الله یجعل السموات علی اصبع الارضین علی اصبع والشجر علی اصبع فیقول انا الملک فضحک النبی حتی بدت نواجذه تصدیقا لقول الحبر ثم قرء رسول الله وما قدروالله حق قدره والارض چمیعا قبضته یوم القیامه والسموات مطویات بیمینه"
عبدالله میگوید یکی از علمای یهود به محضر رسول اکرمشرفیاب گردید و عرضه داشت یا محمد ما در تورات میخوانیم که خداونددر روز قیامت هریک از اسمان ها وزمین ها ودرخت ها و اب وخاک وخلاصه تمام موجود دیگرهریکی را با یک انگشت خود بر میدارد سپس میگوید منم مالک وسلطان واقعی همه موجودات.عبدالله میگویدوقتی کلام یهودی به اینجا رسید رسول اکرم نیز به عنوان تصدیق و تایید گفتار وی تبسم نمود تا حایی که دندان های ان حضرت نمایان گردید سپس این آیه ی شریفه را برای شاهد بر گفتار وی و اشاره بر قدرت خداوند تلاوت نمود: خدارانشناخته اند حق شناسائی و تمام زمین در روز قیامت در اختیار اوست و آسمان ها با قدرت وی درهم پیچیده میشوند منزه و بالاتر است از آنچه که بر وی شریک قرار میدهند.
«صحیح بخاری چلد 6 تفسیر سوره ی زمر»
«صحیح مسلم جلد 8 کتاب صفه القیامه والچنه و النار»
9.طـبق صـحیـح بـخاری خـداونـد دارای کـمـر است
"عن ابی هریره عن النبی قال خلق الله فلما فرغ نه قامت الرحم فاخذت بحقوالرحمن فقال مه قالت هذا مقام العائذ بک من القطیعه.قال الا ترضین ان اصل من وصلک و اقطع من قطعک قالت بلی یارب قال فذاک"
ابوهریره میگوید رسول خدا فرمودخداوندموقعی که خلق و آفرینش موجودات را پایان بخشید رحم و قرابت برخاست وکـــمر خدا را گرفت خدا فرمود آرام باش عرضه داشت اینجا جایگاه کسی است که ازقطع رحم به پیشگاهت پناه آورده است خداوند در جواب فرمود ایا به این اندازه راضی نمیگردی که احسان کنندگان تو را احسان و قطع کنندگان تو را از رحمتم قطع امید کنم؟ عرضه داشت بلی پروردگارا راضی گشتم خداوند فرمودبا احسان کنندگان و قطع کنندگان تو اینچنین رفتار خواهم کرد.
«صحیح بخاری جلد6تفسیر سوره ی الذین کفروا»
10.طبـق صـحیـح بـخـاری خـداوند دارای سـاق اسـت و این ساق را بـه نمایش میگـذارد
"عن ابی سعید قال سمعت النبی یقول یکشف ربنا من ساقه فیسجد له کل مومن و مومنه و یبقی من کان یسجد فی الدنیا ریاء و سمعه"
ابوسعید میگوید از رسول خدا شنیدم که میگفت: در روزقیامت خداوند ساق خود را نشان میدهد.و تمام مردان و زنان با ایمان در مقابل خدا به سجده می افتند.وافرادی که در دنیا از روی ریا و سمهعه سجده می نمودند باقی میمانند.
«صحیح بخاری جلد6فسیرسوره ن و القلم»
اینها ده مورد از ده ها مورد روایاتی است که در دو کتاب صحیح مسلم و صحیح بخاری در باب توحید وارد شده است . خود قضـاوت کنید.
- ۹۴/۰۳/۲۳
بخشی را هم به اشکالات علمی قرآن اختصاص بدهید.
با سپاس.