سجده پیامبر صلی الله علیه و آله چگونه بوده است؟
سؤال:
پیامبر صلی الله علیه وآله در زندگیاش چگونه سجده می کرد؟ آیا او از چیزهایی مثل سجده گاه استفاده می کرد یاخیر؟
جواب:
شیعه معتقد است که در حال نماز باید بر زمین یا آنچه که از آن مىروید (مشروط به آنکه خوردنى یا پوشیدنى نباشد) سجده کرد؛ و سجده بر غیر این دو در حال اختیار صحیح نیست.
در حدیثى که از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم روایت شده و اهل سنت نیز آن را نقل کرده اند، به این مطلب تصریح شده است:
«جُعِلَتْ لِیَ الْأَرْضُ مَسْجِداً وَ طَهُوراً » زمین، سجدگاه و مایه پاکیزگی برای من گردیده است[1]
طهور که ناظر به تیمم است، نشان مىدهد که مقصود از ارض زمین طبیعى است که از سنگ و خاک و مانند آن دو تشکیل مىشود.
امام صادق علیه السلام نیز مىفرماید:
«السُّجُودُ لَا یَجُوزُ إِلَّا عَلَى الْأَرْضِ أَوْ عَلَى مَا أَنْبَتَتِ الْأَرْضُ إِلَّا مَا أُکِلَ أَوْ لُبِس»
سجده تنها باید بر زمین و آنچه میرویاند-جز خوردنیها و پوشیدنیها-انجام گیرد.[2]
سیره مسلمانان در عصر رسول گرامى سجده بر زمین مسجد بود که از سنگریزه ها مفروش شده بود.
آنان هنگام گرمى هوا که سجده بر سنگهاى داغ مشکل بود، سنگریزه ها را به دست مىگرفتند تا خنک شود و به هنگام نماز بر آن سجده کنند.
جابر بن عبد الله انصارى مىگوید:
من نماز ظهر را با پیامبر مىگزاردم؛ مشتى از سنگریزه در دست گرفته و آنها را دست به دست مىکردم تا خنک شود و به هنگام نماز بر آن سجده کنم[3]
پیامبر به یکى از صحابه، که از خاکمال شدن پیشانى دورى جسته بود، دستور داد و گفت:
«ترب وجهک»: صورت خود را خاکمال کن[4]
همچنین اگر احیانا برخى از افراد برگوشه عمامه خود سجده مىکردند، پیامبر آن را از زیر پیشانى آنها مىکشید.[5]
این احادیث، همگى گواه آن است که در عصر رسول گرامى صلى الله علیه و آله و سلم، وظیفه مسلمانان ابتدا سجده بر سنگ و خاک بوده و آنان هرگز بر فرش و لباس و گوشه عمامه سجده نمىکردند. ولى بعدها وحى الهى به پیامبر ابلاغ کرد که بر حصیر و بوریا نیز مىتوان سجده کرد، و روایات بسیارى از سجده پیامبر بر حصیر و بوریا حکایت مىکند.[6]
البته در مواقع عذر، گاه برخى از صحابه بر لباس خود سجده مىکردند، چنانکه انس بن مالک مىگوید: ما با پیامبر نماز مىخواندیم. هرگاه یکى از ما از گذاردن پیشانى بر زمین معذور بود بر گوشه عمامه یا لباس خود سجده مىکرد.[7]
بر این اساس، شیعه امامیه پیوسته بدین اصل مقید بوده و صرفا بر زمین و یا روییدنیهاى غیر مأکول و غیر ملبوس آن، مانند حصیر و بوریا، سجده مىکند؛ و اگر اصرار دارد که حتى الإمکان بر خاک و سنگ یا حصیر و مانند آن سجده کند به پاس این ادله است.
وانگهى بهتر این است که مساجد در بلاد اسلامى به گونه اى باشد که پیروان همه مذاهب بتوانند به وظایف خود عمل نمایند.
در پایان از ذکر نکتهاى ناگزیریم، و آن اینکه سنگ و خاک«مسجود علیه»است و نه «مسجود له» (بر آن سجده مىشود؛ به آن سجده نمىشود).
گاه به غلط تصور مىشود که شیعه براى سنگ سجده مىکند!
در حالیکه او، بسان همه مسلمانان، تنها براى خدا سجده کرده و به عنوان اظهار خضوع و تذلل در پیشگاه الهى، پیشانى به خاک مىساید و در دل مىگوید:
«أین التراب و ربالأرباب»[8] .
پی نوشتها:
[1]صحیح بخارى:1/91، کتاب تیمم، حدیث 2
[2]وسائل، ج3، باب 1، از ابواب "ما یسجد علیه" حدیث یکم، ص591.
[3] مسند احمد:3/327، حدیث جابر، سنن بیهقى:1/439.
[4] کنز العمال7/465، شماره حدیث 19810
[5] سنن بیهقى:1/105.
[6] مسند احمد:6/179،309،331،377،و2/192-198
[7] صحیح بخارى:1/101 صحیح مسلم:1/109
8 با اندکی تصرف از کتاب منشور عقائد امامیه آیه الله جعفر سبحانی ص271
- ۹۴/۰۲/۲۸