دانلود کتاب «شبهات و ردود» و ترجمه آن: «پاسخ به شبهات احمد الکاتب»
عنوان کتاب: شبهات و ردود.
(الردّ على شبهات أحمد الکاتب حول إمامة أهلالبیت، علیهمالسلام، و وجود المهدى المنتظر، علیهالسلام)، الحلقات 1 - 4.
نویسنده: سید سامی البدری
ناشر: مطبعه شریعت.
محل و تاریخ نشر: قم، چاپ سوم، 1421.
تعداد صفحات: 552 صفحه
عنوان ترجمه کتاب: پاسخ به شبهات احمد الکاتب
مترجم: ناصر ربیعی
انتشارات: انوار الهدی
دانلود کنید.
پاسخ به شبهات و دفاع از اصول عقاید، بخش مهمی از علم کلام است؛ از جمله شبهاتی که در عصر حاضر بهشدت ترویج میشود، حمله به عقیده شیعه به امامت و ولایت و به تبع آن نظریه حکومت است. لبه تیزتر این حملات با توجه به حساسیت خاص اعتقاد شیعه به مهدویت، متوجه این موضوع شده است. از جمله کتابهایی که در این زمینه انتشار یافته کتاب «تطور الفکر السیاسی الشیعی من الشوری الی ولایة الفقیه» نوشته احمد الکاتب است. او علاوه بر نشر این کتاب از طریق نشریات و سایتهای اینترنتی به نشر شبهات خود در این موضوع پرداخته و فعالیت خود را گسترش داده است. برای پاسخ به این شبهات کتابهای متعددی انتشار یافته؛ که کتاب «شبهات و ردود»، نوشته السید سامی البدری، از جمله این کتابهاست.
محقق گرانقدر، استاد «سید سامىالبدرى» بنیانگذار و رئیس مؤسسه «مجمع الذخائر الاسلامیة» یکى دیگر از دهها نویسنده و اسلامشناسى است که پس از انتشار کتاب احمدالکاتب در اولین فرصت به پاسخگویى شبهات وى پرداخت. کتاب «شبهات و ردود» که در چاپهاى قبل در چهار مجلّد مجزّا از همدیگر با عناوین:
1- العقیده الاثنى عشریة،
2- النص على علىّ، علیهالسلام،
3- امامة اهلالبیت، علیهمالسلام،
4- ولادة و وجود الامام المهدى، علیهالسلام
عرضه شده بود، با ویرایشى جدید و اضافه شدن یک فصل مقدماتى با عنوان «الإمامة اهلالبیت، علیهمالسلام، و نظام الحکم» در سومین چاپ براى استفاده علاقهمندان و اسلام پژوهان ارائه گردید. این کتاب که به زبان عربى نگارش یافته و از کوشش و زحمات محققانه نویسنده خویش خبر مىدهد؛ تحسین علماى بزرگوارى نظیر علامه عسکرى، آیتالله سیدکاظم حائرى و آیتالله شیخ مجتبى عراقى و نویسندگانى چون استاد حیدرالحلى (از سوئد) استاد خضیرعباس (از کانادا) دکتر سعید سامرائى و استاد مهدى حمودى (از انگلستان) و استاد سید ثامر هاشم العمیرى، استاد حمبل و دکتر عباس ترجمان و... را برانگیخته است.
نویسنده در مقدمهای که برای همه چهار حلقه نگارش یافته است، این نکته را بیان میکند که بسیاری از نویسندگان و اندیشمندان تصور نادرستی از مفاهیم موجود در اندیشه متداول شیعی دارند؛ زیرا به عقیده آنان مفاهیمی همچون عصمت، نص، اهل بیت، اثنا عشریه، مهدی، غیبت، انتظار و... تنها با نظریه حکومت و اندیشه سیاسی مرتبط است؛ ولی واقعیت این است که به همان اندازه که در اندیشه اهل سنت نظریه حکومت با مفهوم نبوت و رسالت ارتباط دارد، این مفاهیم در اندیشه شیعی با نظریه حکومت مرتبط است؛ بنابراین تفاوت اساسی بین شیعه و سنی در ساختار حکومت و نظر سیاسی نیست بلکه شیعه به وجود دوازده وصی معصوم برای پیامبر معتقد است که منزلت و جایگاه آنان، همان منزلت پیامبر است و همان امتیاز پیامبر را در بیان احکام قرآن، شریعت و امور دینی دارند؛ جز آنکه وحی نبوی بر آنان نازل نمیشود و آنان مفسر و مبلغ دین پیامبر خاتم(ص) هستند؛ اما اهل سنت مخالف این تفکر میباشند.
حلقه اول درباره آغاز تفکر شیعی و اعتقاد به دوازده امام معصوم بحث میکند و به شبهات مطرح شده در مورد آغاز تفکر شیعی وعدد دوازده امام و مباحث مربوط به آنها پاسخ میدهد.
حلقه دوم به شبهاتی که احمد کاتب درباره وجود نصّ بر امامت امام علی(ع) وارد کرده است، پاسخ میدهد و درباره بیعت، شورا و مشروعیت حکومت در اسلام بحث میکند. جریان سقیفه، به خانه فاطمه زهرا (س) بیعت اکراهی علی (ع) با خلفا و بررسی مسأله حج تمتّع از صدر اسلام تا عهد خلفای عباسی و عبرتآموزی از آن. از موضوعات مورد بحث در حلقه دوم است.
در حلقه سوم مواردی از کتاب احمد کاتب مورد نقد قرار گرفته است. همچنین در این حلقه از حدیث غدیر، دلالت آن و احتجاج امام علی(ع) به این حدیث بحث شده است. از دیگر مباحث این حلقه موضع امام حسن(ع) درباره امامت و بررسی افسانة عبدالله بن سبا میباشد.
نویسنده در حلقه چهارم به شبهات مربوط به ولادت و وجود حضرت مهدی(عج) پرداخته است. شبهات و پاسخها در ضمن چند فصل ذکر شده؛
این حلقه دارای هفت فصل می باشد که هر کدام از آنها به یک شبهه مهم پیرامون ساحت مقدس ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف اختصاص داده شده و در هر یک نویسنده جوابی در خور و شایسته به جناب آقای احمد الکاتب داده است. بخش اول، مربوط به شبهه احمد کاتب پیرامون عقیده شیعیان بعد از شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام است. بر اساس ادعای وی، عقیده اکثریت شیعه بعد از شهادت امام عسکری صلوات الله علیه بر عدم ولادت فرزند ایشان استوار بوده است و ایشان برای اثبات مدعای خویش به چند شاهد از کتب شیعه تمسک جسته است. نویسنده کتاب «پاسخ به شبهات احمد الکاتب» با رد نمودن ادعای ایشان و بر اساس مدارک شیعه و اهل سنت خلاف این مدعا را به اثبات می رسانند.
بخش دوم پیرامون احادیث شیعی است که بیان میدارند که امامت بعد از امام حسن مجتبی و سید الشهدا در دو برادر جمع نمیشود. احمد کاتب روایتی که بر اساس آن بعد از حسنین صلوات الله علیهما امامت در دو برادر جمع نمی شود را رد کرده و ادعا مینماید که علمای شیعه به این روایت اعتنایی نداشته و بدان اعتقاد نداشته اند. استاد در این بخش علاوه بر رد نمودن ادعای آقای کاتب نظر علمای شیعه را درباره این روایت آورده و نمونههای دیگری از روایات برای تایید این روایت ذکر مینمایند.
بخش سوم پیرامون شبهات آقای احمد الکاتب درباره روایات اهل بیت در تشخیص هویت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد. او در ادعا می کند روایاتی که درباره امام موعود بیان شده اشاره ای به فرد خاصی نداشته و علائمی را برای ظهور ایشان در روایات ذکر نشده است. استاد سید سامی البدری در این بخش ابتدا روایات مختلف درباره غیبت صغری و کبری را بیان نموده و سپس به نقل بیانات علمای شیعه مانند: شیخ ابوسهل نوبختی، نعمانی،شیخ صدوق، مرحوم طبرسی درباره این دو غیبت می پردازد. ایشان در ادامه به نقل روایاتی میپردازد که اشاره به این دارد که مهدی موعود دوازدهمین امام است و ایشان از نسل سیدالشهداء، امام صادق، امام کاظم و امام رضا صلوات الله علیهم اجمعین می باشند. همچنین ایشان روایات پیرامون علائم و نشانههای ظهور و سیرت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نقل نموده و در نهایت به بیان روایات اهل سنت پیرامون امام زمان علیه السلام میپردازند.
دو بخش دیگر درباره شبهات آقای احمد الکاتب درباره استدلال متکلمین شیعه بر وجود امام زمان در غیبت صغری،ضرورت وجوب ایمان به مهدی موعود و فرند امام عسکری بودن ایشان، میباشد.
علامه سید سامی البدری در بخش ششم به چهارده سئوال آقای کاتب پیرامون امام زمام عجل الله تعالی فرجه الشریف پاسخ می دهند. و در نهایت فصل هفتم کتاب به مکاتبات بین مولف و احمدکاتب اختصاص داده شده است که استثنائا این فصل از جلد چهارم در فایل نیامده است.
در فصل هفتم نامههایی که بین احمد کاتب و مؤلّف کتاب شبهات و ردود مبادله شده، آمده است. دیگر فصول این حلقه حاوى موضوعاتى است نظیر موارد ذیل است:
1- عقیده اکثریت شیعیان پس از وفات امام حسن عسکرى، علیهالسلام؛
2- امامت پس از امام حسن و امام حسین، علیهماالسلام، در دو برادر جمع نخواهد شد؛
3- روایات اهل بیت، علیهمالسلام، درباره تشخیص هویت و ویژگیهاى حضرت مهدى، علیهالسلام؛
4- استدلال متکلمین شیعه در غیبت صغرى درباره وجود حضرت مهدى، علیهالسلام؛
5- ضرورتى که ایمان به مهدى موعود را و اینکه او همان فرزند امام حسن عسکرى، علیهالسلام، است واجب مىکند؛
6- علماى اهل سنت به ولادت حضرت مهدى، علیهالسلام، اذعان کردهاند؛
7- اشکالات درباره ولادت حضرت مهدى،
8- جواب سؤالات احمدالکاتب درباره امام زمان, علیه السلام؛
9- گفتار علماى پیشین درباره روایات بیان کننده غیبت صغرى و غیبت کبراى حضرت مهدی, علیه السلام؛
این کتاب در حقیقت به بررسى سطر به سطر کتاب «تطور الفکر سیاسى الشیعى ...» و با استدلالهاى محکم و بیانى قوى به جوابگویى عبارات آن مى پردازد.
نویسنده با اشاره به کتبى که با هدف شبهه پراکنى در زمینه مهدویت نوشته شده اند مى نویسد :
براى شبهه, علیرغم اینکه مى خواهند با آن برخى از عقاید را گرفته سلب کنند در حقیقت نقشى ایجابى و تثبیت کننده در تحریک اهل حق وجود دارد که آنها کل هم خود را براى بحث به کار گرفته و چنان سطح فکرها را بالا برند که حقیقت در حد ضرورت و نیاز جلا و وضوح و روشنى خویش را بیابد که البته این هدفى است که ضد آن مطلوب و مقصود شبهه پراکنان بوده است.
ایشان سپس به کتب شبهه افکنان و پاسخ علمای شیعه به آنان در قرن اخیر اشاره کرده و در انتهاى مقدمه مىگوید :
هر چند این شبهات و دیگر شبهات تکرار شبهات زیدیه و معتزله و اهل تسنن است و علماى ما هزاران صفحه و صدها کتب در رد و پاسخ آنها نوشتهاند, لیکن همانطور که در ابتدا گفته شد در این مجموعه سعى شده پاسخها مختصر و ساده در اختیار طالبان حق و حقیقت قرار گیرد تا مراجعه به کتابهاى مختصر یا مبسوط مستلزم صرف کردن وقت زیاد توسط ایشان نباشد.
- ۹۴/۰۲/۲۰