دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

آیا داستان ولادت حضرت  امیرالمومنین علی(علیه السلام) در خانه خدا و شکافته شدن دیوار کعبه در منابع اهل سنت هم آمده است؟


http://madyan.ir/wp-content/uploads/2015/04/%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%88%D9%85%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%B9-16.jpg

پاسخ: به نقل مورخان و محدثان مشهور، ولادت امام علی(ع) در سیزدهم رجب سی‌سال بعد از عام‌الفیل در درون خانه کعبه روی داده است و جریان از این قرار است که:

یزید بن قعنب گوید:

من و عباس‌ بن عبدالمطلب و گروهی از خاندان عبدالعزی در برابر خانه خدا نشسته بودیم که ناگهان دیدیم فاطمه بنت اسد، مادر امیرمؤمنان (ع) که به آن‌ حضرت حامله بود و نه‌ماه از مدت حملش می‌گذشت و دچار درد زایمان شده بود، وارد شد و به درگاه خداوند عرض کرد:

پروردگارا! من به تو و پیامبران و کتاب‌هایی که از جانب تو فرستاده شده‌اند، ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق می‌کنم و باور دارم که او این خانه والا را بنا کرده و به حق این فرزندی که در شکم دارم، سوگند می‌دهم که وضع حمل مرا آسان کنی.

یزید بن قعنب می‌گوید: در این هنگام دیدم دیوار پشت کعبه شکافت و فاطمه وارد کعبه شد و از چشمان ما ناپدید گشت و دیوار به هم چسبید. برخاستیم که قفل در خانه کعبه را باز کنیم، قفل باز نشد. دانستیم که این رویداد به فرمان خدا رخ داده است. پس‌از چهار روز که گذشت، فاطمه از خانه کعبه بیرون آمد و نوزادش امیرمؤمنان (ع) را روی دست داشت و گفت:

من بر زنان گذشته تاریخ برتری یافته‌ام، زیرا آسیه دختر مزاحم، خدا را به صورت پنهانی در جایی عبادت می‌کرد که عبادت خدا در آنجا جز از روی ناچاری سزاوار نبود؛ و مریم دختر عمران، آن شاخه خشکیده خرما را با دستش تکان داد تا آنکه خرمایی تازه از آن فرو ریخت و خورد. ولی من وارد خانه خدا شدم و از میوه‌ها و نعمتهای بهشتی خوردم و وقتی خواستم خارج شوم، هاتفی به من گفت:

فاطمه! او را علی نام بگذار، چرا که او بلند مرتبه است و “خداوند علیّ اعلی” می‌گوید:

نام او را از نام خودم مشتق ساختم و او را به آداب و اخلاق خودم تربیت کردم و از علوم پیچیده خود آگاهش نمودم. او کسی است که بت‌ها را در خانه من می‌شکند و بر بام خانه‌ام اذان می‌گوید و مرا به مجد و بزرگواری یاد می‌کند.

خوشا به حال کسی که او را دوست بدارد و از او فرمان برد و وای بر کسی که او را دشمن بدارد و فرمانش نبرد”.(1)

شایان ذکر است که این رویداد با اندکی تفاوت در منابع بسیاری ذکر شده است و از شگفتی‌های این واقعه مهم تاریخی این است که فاطمه نه از درب خانه بلکه با شکافته شدن دیوار آن وارد کعبه گردید تا این رویداد عجیب دلیل و برهانی روشن‌تر بر معجزه باشد و آیندگان نتوانند آن‌را پدیده‌ای تصادفی و اتفاقی قلمداد کنند؛ و جالب این است که پس از گذشت قرن‌ها از آن رویداد مهم و تجدید ساختمان کعبه و تعمیر آن و پر کردن جای شکاف با نقره، هنوز هم اثر شکاف بر دیوار خانه، خود را نمایان می‌سازد.(2)

ولادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) در کتب اهل‌سنت

1. حافظ ابوعبدالله محمدبن عبدالله، معروف به حاکم نیشابوری، که همه بزرگان اهل‌سنت او را مورد اعتماد و استناد دانسته‌اند و خود از بزرگان ایشان است، در کتاب بسیار معروفش، “مستدرک صحیحین” می‌گوید:

روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی‌بن ابی‌طالب کرّم‌ الله‌ وجهه، را در خانه کعبه به دنیا آورده است.(3)

2. شاه ولی‌الله احمدبن عبدالرحیم دهلوی، محدث متعصب اهل‌سنت هم، در کتاب “ازالةالخفا” می‌نویسد: “بی‌گمان روایات متواتر است در این‌که فاطمه بنت اسد، امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب را در درون کعبه به دنیا آورد. بدون تردید او در روز جمعه سیزدهم رجب، سی‌سال بعداز عام الفیل، در خانه کعبه به دنیا آمده است، و هرگز پیش از او یا بعد از او، کسی در خانه کعبه زاده نشده است.”(4)

3. شهاب‌الدین ابوالثنا، سیدمحمود آلوسی، صاحب تفسیر آلوسی، در شرح بر قصیده عینیه عبدالباقی افندی عمری می‌نویسد: ولادت امیرمؤمنان کرّم‌ الله‌ وجهه در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتاب‌های هر دو فرقه شیعه و سنی روایت شده است، و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است.(5)

4. نورالدین علی‌بن محمد بن صباغ مکی، از دانشمندان معروف اهل‌سنت، مشهور به ابن‌ صباغ مالکی در کتاب “الفصول‌المهمّه” با سلسله سند از ابن‌مغازلی، از امام سجاد(ع) مبنی بر ولادت امام علی (ع) در درون خانه کعبه نقل کرده است که: پیش از او کسی در بیت‌ الله‌ الحرام متولد نشد، و این برتری ویژه اوست از سوی خداوند برای ابراز کرامت و شرافت و شکوهمندی او.(6)

منابعی از اهل‌سنت که به‌طور صریح به شکافته شدن دیوار کعبه اشاره کرده‌اند:

1. محمد شریف‌خان شیروانی در کتاب “چوتهی کتاب” به ولادت امام علی(ع) در درون کعبه و شکافته شدن دیوار کعبه و شنیده شدن صدای هاتف غیبی تصریح کرده است.(7)

2. مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی در کتاب “ظهیر البشر” در احوال و فضایل ائمه(ع) می‌نویسد:

“چون خداوند اراده نمود که شرفی بر شرف‌های کعبه بیافزاید، دیوار کعبه را بشکافت و فاطمه بنت اسد را به درون کعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون کعبه به دنیا آورد.”(8)

3. علامه حسن‌بن امان‌الله مولوی عظیم‌آبادی هندی، در کتاب تجهیزالجیش، جریان ولادت امام علی(ع) را طبق روایت “بشائر المصطفی” از یزیدبن قعنب نقل کرده است.”(9)

4. دکتر محمدشاه قادری، دانشمند و پزشک نامی سرزمین لاهور، در کتاب “مصباح‌المقربین” تصریح می‌کند که امیر مؤمنان در درون کعبه متولد شد و تصریح می‌کند که مادر آن‌جناب در حال طواف کعبه بود که او را درد زایمان گرفت، دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد به درون کعبه فرا خوانده شد، سپس تأکید می‌کند که هرگز چنین شرف و فضیلتی به جز امیرمؤمنان برای احدی نصیب و میسر نشده است...(10)

بنابراین، با بررسی متون تاریخی به این نتیجه می‌رسیم که جریان ولادت امام علی(علیه السلام) و شکافته‌شدن دیوار کعبه در منابع متعددی از اهل‌سنت نقل شده است که برای نمونه، به شماری از آن‌ها اشاره کردیم.(11)

پی‌نوشت‌ها:

1. صابری یزدی، علیرضا، هزار حدیث در فضایل امام علی(علیه السلام) ،ترجمه محمدرضا انصاری محلاتی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1380ش، ص32ـ31؛ محمدبن فتّال نیشابوری، روضةالواعظین، قم، نشر رضی، 1386ق، ج1، ص76؛ ابی‌محمد الحسن‌بن محمد دیلمی، بیروت، مؤسسه اعلمی، ص211؛ علی‌بن عیسی اربلی، کشف‌الغمة ج1، ص59؛ شیخ طوسی، امالی، 1313، ص80؛ شیخ صدوق، علل الشرایع، ص56.

2. قزوینی، سیدمحمدکاظم، امام علی(علیه السلام) از ولادت تا شهادت، ترجمه علی کرمی، قم، دلیل ما، 1379ش، ص43و 41.

3. حافظ ابی‌عبدالله محمدبن عبدالله نیشابوری، مستدرک‌الصحیحین، حیدرآباد هندوستان، 1324، ج3، ص483؛ موسوی همدانی، سیدمحمدباقر، علی(علیه السلام) در کتب اهل‌سنت، تهران، واژه آرا، 1380ش، ص46.

4. شاه ولی‌الله دهلوی، ازالةالخفا، چاپ هند، ج2، ص251.

5. شهاب‌الدین ابوالثنا، سیدمحمود آلوسی، سرح‌الفریده، در شرح قصیده عینیه عبدالباقی افندی، ص15؛ اردوبادی، محمدعلی، مولود کعبه، ترجمه عیسی سلیم‌پور اهری، قم، رسالت، 1378ش، ص81.

6. ابن‌صباغ مالکی، الفصول‌المهمة، ص14؛ اردوبادی، محمدعلی، مولود کعبه ترجمه عیسی سلیم‌پور اهری، قم، رسالت 1378، ص132.

7. محمد شریف‌خان شیروانی، چوتهی کتاب، به زبان اردو، 1935م، ص123؛ مولود کعبه، همان، ص1.

8. مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی، ظهیر البشر (به زبان اردو)، ص18؛ مولود کعبه، همان، ص218.

9. علامه حسن‌بن امان‌الله مولوی عظیم‌آبادی هندی. تجهیزالجیش، چاپ هند، ص110؛ مولود کعبه همان، ص222.

10. قادری، محمدشاه، مصباح‌المقربین چاپ لاهور، ص16؛ مولود کعبه، همان، ص228.

منبع: مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات دینی

  • عبدی