دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

حافظ شیرازی می‌گوید :‌

اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را

به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را

این خال قرمز رنگ در زبان محلی بین‌دی (Bindi) نام دارد و به معنای یک قطره است.

بین‌دی در شکل سنتی یک دایره قرمز رنگ روی پیشانی درست میان دو ابرو است.

به این محل چاکرا (chakra) به معنای چشم سوم نیز می‌گویند. اما برای گذاشتن این خال تنها از رنگ قرمز استفاده نمی‌شود. این خال به هیچ وجه نیاز نیست قرمز رنگ باشد و در رنگ ها و یا حتی با اشیا زینتی دیگر نیز به کار میرود.

بین‌دی به هر رنگ، اندازه و شکلی باشد به عنوان بخشی از جواهر آلات محسوب می‌شود و باید با سایر اجزای سرویس جواهر هماهنگ باشد.

جالب است بدانید گردشگران اروپایی درباره فرهنگ هند نوشته‌اند که بین‌دی نشانه زنان متاهل است اما باید به ادعای آنها اضافه کرد زنانی که بر پیشانی‌شان بین‌دی قرمز رنگ دارند و فرق سرشان را با حنای قرمز رنگ جدا کرده‌اند متاهل هستند وگرنه دختران هندی نیز از بین‌دی برای تزیین پیشانی استفاده می‌کنند.

رنگ قرمز از قدیم در هند نشانه عشق و اشرافیت است و ممکن است به دلایل مختلف در مجالس به منظور احترام به میزبان یا مهم بودن مجلس برای افراد به کار رود.

این خال به هیچ وجه نشانی مذهبی نیست و تنها زنان هند، پاکستان و بنگلادش و چند کشور جنوب آسیا از آن برای زینت استفاده می‌کنند.

نکته جالب آنکه در فرهنگ روسی این خال به عنوان یک زینت شناخته می‌شود ! این موضوع را باید در یک پیوند تاریخی و سیاسی جستجو کرد ، هنگامی که دختر استالین با یک مرد هندی ازدواج کرد و به او قول داد از این نشانه برای وفاداری به پیوندشان استفاده کند و همین موضوع باعث آشنایی زنان روسی با بایندی شد.

اما ماجرای خال هندوی ما که از حافظ شروع شد و تا دختر استالین پیش رفت همین جا به پایان نمی‌رسد وقتی بدانیم در اواسط دهه ۹۰ میلادی ، دختران کم سن و سال از بایندی به عنوان آرایش استفاده می‌کردند آن هم به خاطر خواننده مشهور یعنی جوان استفانی از گروه No Doubt که بایندی را در آمریکا همه گیر کرد.

در نهایت اینکه وسط این گیر و دار تاریخی بر سر خال هندو نباید تکذیب کرد که نقطه وسط دو ابرو به عنوان یکی از نقاط چاکرا شناخته می‌شود.

  • عبدی

نظرات  (۱)

بسیارمطلب جالب وآموزنده ای بود.