دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

دانلود کتاب " خداوند الموت، حسن صباح "

جمعه, ۲۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۳۸ ب.ظ

حسن صباح – حجت اعظم و رستاخیز الموت

این حجت اعظم همان ”سیدنا” حسن   صباح است که سی و دو سال بعد از ناصر خسرو به دیدار هشتمین خلیفة فاطمی المستنصربالله به مصر رفت و لقب “سیدنا” و “حجت اعظم” را از جانب او به دست آورد . حسن بن علی بن جعفر بن حسین بن محمد بن صباح از قبیلة حمیر مربوط به امیران قدیم در یمن است .   وی دربین سالهای (410–420) هجری تولد و بعد از 35 سال حکومت در داخل دولت سلجوقیان که مقرحکمروایی اوقلعة تسخیرناپذیر اله موت بود، بعد از عمر نزدیک به صد سال در 518 هجری پدرود حیات گفت.

علی، پدر حسن مرد فاضل و روشندل بود و فرزند را به راستکاری رهنمون گشت و برای کسب کمال به نیشاپور نزد امام “موفق” که از معلمان مشهور زمان و اهل حدیث بود، فرستاد. حسن از هفت ساله گی آغاز به کسب دانش کرد و تا به هفده ساله گی بر مذهب پدران خویش شیعة امامییه «اثناعشری» با قی بود و به تحصیل دانش زمان خود پرداخت. به روایتی حسن با دو شخصیت ممتاز «نظام الملک» و «عمر خیام» در مدرسة امام “موفق” همدرس بوده است. میگویند که این سه شاگر پر نبوغ در دوران شاگرد بودن با همدیگر عهد بسته بودند که اگر هر کدام به جایی برسند، بر دیگری پشتیبان و مدد گار باشند. بعد از فراغت، نظام الملک به وزارت الپ ارسلان و ملک شاه سلجوقی رسید. به عمرخیام مساعدت های مالی کرد تا او به مطالعات علمی سر گرم شد. نظام الملک سالانه ده هزار دینار از مالیات نیشاپور به عمر خیام معاش مستمری مقرر داشت.

حسن صباح از “ری” به نزد نظام الملک رفت و و فای عهد پیشین را طلب کرد؛ نظام الملک حکومت ری را به او داد، ولی حسن راضی نشد. حسن توقع داشت که در کار وزارت، شریک وزیر سلطان باشد

کتاب نایاب « خداوند الموت، حسن صباح » اثر «پل آمیر» با ترجمه فوق‌العاده «ذبیح‌الله منصوری»، یکی از بهترین کتب برای بازشناسی و بررسی شخصیت حسن صباح و نهضت اسماعیلیان می‌باشد.

حسن صباح بنیان‌گذار فرقه زیرزمینی اسماعیلیه می‌باشد. نویسنده در این کتاب کوشیده است تا زندگی حسن صباح را مورد بررسی قرار داده و در کنار آن با بازنگری تاریخ سلجوقیان و وزرای ایرانیشان چون خواجه نظام‌الملک، چهره آن روزهای ایران زمین را در کنار فرقه سری اسماعیلیان آشکارا نشان دهد.

دانلود

16 مگابایت

  • عبدی

خداوند الموت