دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها


گزارشی در تاریخ وجود دارد که شأن نزول آیه اول سوره تحریم را مربوط به جریان افشای سر پیامبر(ص) توسط حفصه می داند ؛
و جریان به دو شکل نقل شده است :
در یک نقل؛ پیامبر (ص) در خانه بودند که ماریه قبطیه را خواست ، این در زمانی بود حفصه در خانه حضور نداشت، و همزمان که ماریه نزد پیامبر آمد ، حفصه نیز وارد شد ([1])

و بنابر نقلی در روزی که مخصوص عایشه بود نزد ماریه رفته بود و در این هنگام حفصه برپیامبر وارد شد در حالی که ماریه نقاب بر صورت داشت، حفصه به پیامبر گفت من متوجه شدم که چه کار کردى، رسول خدا به حفصه فرمود این راز را پوشیده دار و این کنیزک بر من حرام است. ولی حفصه چون هیچ چیزی را از عایشه مخفی نمی گذاشت و در واقع تمامی کار های آنها هماهنگ بود همان دم پیش عایشه رفت و او را آگاه کرد و راز را با عایشه خبر داد و به او مژده داد که پیامبر (ص) ماریه قبطیه را بر خود حرام فرموده است، با این حال این امر مورد اعتراض عایشه قرار گرفت و به پیامبر گفت روزى که نوبت من است با کنیز قبطى خود نزدیک مى‏شوى ولى در مورد دیگر همسرانت روزى را که نوبت ایشان است به خودشان اختصاص مى‏دهى ؟

و خداوند این آیات اول سوره تحریم را در مورد حفصه و عایشه نازل کرد و به همین دلیل رسول الله ( ص) مدت بیست ونه روز از همسران خود کناره گیری کرد و سپس این آیه نازل شد:

«یا أیها النبی لم تحرم ما أحل الله لک تبتغی مرضاة أزواجک و الله غفوررحیم»التحریم: آیه1 ([2]

این دوری پیامبر در این ایام نشان دهنده دلتنگى شدید پیامبر از ایشان بود و پیامبر بعد از این جریان همسران خود را مخیر به ماندن در کنار خود ویا رفتن کرد که وقتی به حفصه رسید رأی عایشه راپرسیده و او نیز ماندن در کنار پیامبر را انتخاب کرد ،در این مخیر شدن همسران پیامبر، همه همسران ، راه خدا و پیامبرش را برگزیدند و ترجیح دادند که در کنار پیامبر به زندگی خود ادامه دهند غیر از زن عامرى پیامبر که پیوستن به قوم خود و جدایى را ترجیح داد، او بعدها مى‏گفت من زنى بدبختم و پشکل جمع مى‏کرد و مى‏فروخت و هر گاه بر در خانه همسران پیامبر مى‏آمد و اجازه ورود مى‏خواست، چون مى‏پرسیدند کیست؟ مى‏گفت من بدبخت. ([3])

خبری در الارشاد وجود دارد که مسئله افشا سر حفصه و عایشه را مربوط به جانشینی امام علی علیه السلام میداند که در نهایت با مشورت با عده ای از طلقا قریش و منافقین و مرتدهای مدینه؛تصمیم به رم دادن شتر پیامبر در گردنه «هرشی» گرفتند. ([4])


[1] - انساب الاشراف بلاذری،ج‏1،ص:424(چاپ‏زکار،ج ‏2،ص:55

 

[2] - طبقات الکبری ابن سعد،8/150

 

[3] -طبقات الکبری ابن سعد 8/154

 

[4] -الارشاد القلوب الی الصواب، حسن دیلمی ج2/331
  • عبدی