دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی

دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

تفاسیر مأثور (روایی) مشهور اهل سنت

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۶، ۰۲:۴۳ ق.ظ

تفسیر روایی در نزد اهل سنت تفسیری است که آیات را به کمک نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، و از صحابه و تابعین تفسیر نموده .

لازم به ذکر است تعداد روایات تفسیری اهل سنت از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله طبق تصریح سیوطی نویسنده تفسیر روایی اهل سنت حدود 200 روایت بیشتر نیست و از این رو این تفاسیر بیشتر حاوی اقوال صحابه و تابعین در تفسیر است.

نام کتاب نام مولف قرن زبان توضیحات
بحرالعلوم سمرقندى نصربن محمد بن احمد چهارم عربى مفسر ضمن تفسیر ایات به مباحث علوم قرآنی پرداخته است.


اسناد احادیث را نمی آورد مؤلف به ذکر مجرد روایات و استشهادات تفسیرى بسنده کرده و جز اندک مواردى به ترجیح اقوال نمى‌پردازد. ذیل شماری از آیه‌ها، حکایت‌ها یا سبب نزول‌هایی را ذکر نموده که بیانگر فضلیت اهل بیت است.

جامع البیان فى تفسیرالقرآن طبرى ابو جعفر محمد بن جریر چهارم عربى از بزرگترین و گرانقدرترین تفاسیر اهل سنت محسوب می شود.

از جمله تفاسیر روایى و اجتهادى‌ محسوب می شود. مفسر با نقل اقوال صحابه و تابعین، به تفسیر آیات پرداخته و پس از بررسى و توجیه اقوال، یا قول مرجح را برمى‌گزیند یا با اقامه دلیل در رد اقوال گوناگون، نظر خویش را بیان مى‌دارد.

 

ترجمه تفسیر طبرى مترجمان

 

چهارم فارسى کهن

ترجمه قرآن این تفسیر از نخستین ترجمه‌هاى رسمى قرآن است.

 

تفسیر القرآن العظیم(ابن ‌ابى ‌حاتم) ابن ابى حاتم عبدالرحمن بن محمد چهارم عربى معروف به تفسیر ابن ابى حاتم‌.

در این تفسیر به طور پراکنده تنها آیاتى که درباره آنها روایاتى نقل شده، تفسیر شده است.

 

شواهد التنزیل لقواعد التفضیل حسکانى عبید الله بن احمد پنجم عربى در مذهب مولف اختلاف است. برخی او را شیعه و برخی سنی حنفی می دانند.

210 آیه را به ترتیب سوره‌هاى قرآن که درباره اهل بیت پیامبر به ویژه امام على( ع) تالیف شده را بیان نموده است. یکى از مصادر بحار الانوار است که علامه مجلسى بدان توجه داشته است‌.

الکشف و البیان عن تفسیرالقرآن ثعلبى نیشابورى ابو اسحاق احمد بن ابراهیم پنجم عربى معروف به تفسیر ثعلبى‌

در نقل روایات، اسانید آنها را حذف نموده، امّا در ابتداى کتاب، اسانید خود را از علماى پیشین و همعصر خود که تفسیر را از آنها نقل مى‌کند، ذکر مى‌نماید گاهی به بحث های نظرى و علمى نیز می پردازد.

زاد المسیر فى علم التفسیر ابن جوزى ابوالفرج عبدالرحمن بن على ششم عربى خلاصه‌اى از تفسیر بزرگ وى بنام« المغنى فى تفسیر القرآن» مى باشد.

تفسیر جامع است و آیات را به صورت دسته دسته بیان نموده به تفسیر آنها می پردازد.

معالم التنزیل فى تفسیر القرآن بغوى حسین بن مسعود ششم عربى خلاصه تفسیر ثعلبی بوده است.

از سالم ترین تفاسیر نقلی اهل سنت محسوب مى‌گردد و از آوردن احادیث موضوع و اسرائیلیات غریب و آراى بدعت آمیز خود داری نموده ست. از آوردن روایات در شأن رفیع اهل بیت (ع) خودداری ننموده است.

تفسیر القرآن العظیم(ابن کثیر) ابن کثیر دمشقى اسماعیل بن عمرو هشتم عربى مفسر در این کتاب ار روش تفسیرقرآن به قرآن و قرآن به سنت استفاه کرده است.

بیشتر از سبک محمد ابن جریر طبری استفاده نموده است. جرح وتعدیل اسناد و نقد و ارزیابی عالمانه احادیث در این تفسیر وجود دارد. موضع ابن کثیر در تمام روایاتی که بیانگر جایگاه و مقام اهل بیت است، تردید، تکذیب، تحریف، تبدیل و تضعیف اسناد و یا جرح راویان است‌.

لباب التاویل فى معانى التنزیل بغدادى علاء الدین على بن محمد هشتم عربى معروف به تفسیر خازن‌.

در حقیقت مختصرى از تفسیر معالم التنزیل بغوى است. براى عدم تکرار منابعى که مطالب گوناگون از آنها نقل نموده، علامت اختصارى وضع کرده و در مقدمه خود متذکر آنها شده است.

جواهر الحسان فى تفسیر القرآن ثعالبى عبدالرحمن بن محمد نهم عربى معروف به تفسیر ثعالبی

این تفسیر خلاصهتفسیر ابن عطیه المحرر الوجیز است.

الدر المنثور فى تفسیر المأثور سیوطى جلال الدین دهم عربى خلاصه تفسیر ترجمان القران اوست. و اسناد روایات را از آن حذف نموده است

از نظر کثرت روایات و جامعیت اهمیت اهمیت بسزا دارد

تیسیر الکریم الرحمن آل سعدى عبدالرحمن بن ناصر چهاردهم عربى معروف به تفسیر السعدى.

روش وى بر مبناى علماى سلف اهل سنت و اصحاب ابن تیمیة، ابن قیم و محمد بن عبد الوهاب مى‌باشد.

http://drmostafavi.blogfa.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۳
عبدی