دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

تحدى قرآن به علم

چهارشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۵:۱۷ ق.ظ

قرآن کریم بعلم و معرفت تحدى کرده، یعنى فرموده: اگر در آسمانى بودن آن شک دارید، همه دست بدست هم دهید، و کتابى درست کنید که از نظر علم و معرفت مانند قرآن باشد، یکجا فرموده:

(و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شى‏ء، ما کتاب را که بیان همه چیزها است بر تو نازل‏ کردیم) (1)

و جائى دیگر فرموده:

(لا رطب و لا یابس الا فى کتاب مبین، هیچ تر و خشکى نیست مگر آنکه ‏در کتابى بیانگر، ضبط است) (2)، و از این قبیل آیاتى دیگر.

آرى هر کس در متن تعلیمات عالیه اسلام سیر کند، و آنچه از کلیات‏ که قرآن کریم بیان ‏کرده و آنچه از جزئیات که همین قرآن در آیه:، (و ما آتیکم الرسول فخذوه، و ما نهیکم ‏عنه فانتهوا، رسول شما را به هر چه امر کرد انجام دهید،

و از هر چه و آیه: (لتحکم بین‏ الناس بما اریک‏ الله تا در میان مردم بانچه خدا نشانت داده حکم کنى) (4) و آیاتى دیگر به پیامبر اسلام حوالت داده، و آن‏جناب بیان کرده، مورد دقت قرار دهد، خواهد دید که‏ اسلام از معارف الهى فلسفى، و اخلاق فاضله، و قوانین دینى و فرعى، از عبادتها، و معاملات، وسیاسات اجتماعى و هر چیز دیگرى که انسانها در مرحله عمل بدان نیازمندند، نه تنها متعرض‏ کلیات‏ و مهمات مسائل است، بلکه جزئى‏ ترین مسائل را نیز متعرض است، و عجیب این است که‏ تمام معارفش بر اساس ‏فطرت، و اصل توحید بنا شده، بطوریکه تفاصیل و جزئیات احکامش، بعداز تحلیل، به توحید بر مى‏گردد، و اصل توحیدش بعد از تجزیه به همان تفاصیل بازگشت مى‏کند.

قرآن کریم خودش بقاء همه معارفش را تضمین کرده، و آنرا نه تنها صالح براى تمامى نسلهاى بشر دانسته، و در آیه: (و انه لکتاب عزیز، لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من‏خلفه، تنزیل‏ من حکیم حمید، نه از گذشته و نه در آینده، باطل در این کتاب راه نمى‏ یابد، چون کتابى است عزیز، و نازل شده از ناحیه‏ خداى حکیم حمید) (5) و آیه: (انا نحن نزلنا الذکر، و انا له لحافظون، ما ذکر را نازل کردیم، و خود ما آنرا حفظ‏ مى‏کنیم) (6) فرموده:

که این کتاب با مرور ایام و کرور لیالى کهنه ‏نمیشود، کتابى است که تا آخرین روز روزگار، ناسخى، هیچ حکمى از احکام آنرا نسخ نمى‏کند و قانون تحول و تکامل آنرا کهنه نمى‏ سازد.

------------------------------

1 - سوره نحل 89.

2 - سوره انعام آیه 59.

3 - سوره حشر آیه 7.

4 - نساء 106.

5 - سوره فصلت آیه 42

6 - سوره حجر آیه 9.

 

خواهى گفت علماى علم الاجتماع، و جامعه‏شناسان، و قانون‏دانان‏عصر حاضر، این معنا برایشان مسلم شده: که قوانین اجتماعى باید با تحول اجتماع و تکامل آن تحول‏بپذیرد، و پا بپاى‏اجتماع رو بکمال بگذارد، و معنا ندارد که زمان بسوى جلو پیش برود، و تمدن روز بروز پیشرفت‏بکند، و درعین حال قوانین اجتماعى قرنها قبل، براى امروز، و قرنها بعد باقى بماند.

جواب این شبهه را در تفسیر آیه: (کان الناس‏امة واحدة) الخ (1) خواهیم داد انشاء الله.

و خلاصه کلام و جامع آن این است که: قرآن اساس قوانین‏را بر توحید فطرى، و اخلاق‏فاضله غریزى بنا کرده، ادعاء مى‏کند که تشریع (تقنین قوانین) باید بر روى بذرتکوین، و نوامیس‏هستى جوانه زده و رشد کند، و از آن نوامیس منشا گیرد، ولى دانشمندان و قانون‏گذاران، اساس‏قوانین‏خود را، و نظریات علمى خویش را بر تحول اجتماع بنا نموده، معنویات را بکلى نادیده‏مى‏گیرند، نه بمعارف توحیدکار دارند، و نه به فضائل اخلاق، و بهمین جهت‏سخنان ایشان همه برسیر تکامل اجتماعى مادى، و فاقد روح فضیلت‏دور مى‏زند، و چیزیکه هیچ مورد عنایت آنان‏نیست، کلمه عالیه خداست.

  • عبدی