اهل بیت در آیه تطهیر
﴿انما یرید الله لیذهب عنکم الرجساهل البیت و یطهرکم تطهیرا﴾ (احزاب/33).
خداوند اراده فرموده که هرگونه پلیدى را ازشما خاندان نبوت ببرد و شما را از هرگونه آلایشى پاک و منزه گرداند.
پس از فرود آمدن آیه مبارکه تطهیر، پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله در قول و عمل، و در موارد و مناسبت هاى مختلف، مصادیق حقیقى آیه شریفه را معین فرمود و به همگان نشان دادکه اهل بیت فقط اصحاب کساء هستند و بس.
ماههاى متمادى هرگاه که پیامبرصلى الله علیه وآله براى نماز بیرون مىرفت، به در خانه فاطمه علیها السلام مى آمد و مىگفت:
«الصلاة یا اهلالبیت! انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت;
مدت را از چهل روز تا نوزده ماه برشمرده اند هر چند روایات فراوانى این امر را تایید کرده گروهى از عالمان مدعى اجماع مفسران و نقل جمهور دانشمندان اهل سنت شده و آن را متواتر و افزون ازشمارش دانسته اند (چنانکه در همین کتاب خواهید خواند)، برخى از شب پرستان خفاش صفت با چنگ زدن به پندارهاى واهى به مخالفت برخاسته تلاش بیهوده کرده اند تا مگر بتوانند اذهان مردمان را در اینباره دچار شک و تردید نمایند.
چنانکه از همان آغاز و آنگاه که حق مسلم على علیه السلام و فرزندانش را در سقیفه نامیمون بنى ساعده از آنان در ربودند، دست به کار شده و هنوز چیزى از رحلت جانگذاز رسول اکرم صلى الله علیه وآله نگذشته بود که عکرمه خارجى در بازارهاى مدینه جار مىزد که حاضر است در بیان مصداق اهل بیت، با هر کس بخواهد مباهله کند و بگوید که:
همسران پیامبر اهلبیت او و مصادیق این آیه اند.
این همه تلاش و کوشش در جهت دگوگون کردن حقیقت براى آن بود که اهلبیت دنیایى از مفاهیم و معانى اصیل و ارزشمند را در خود داشت و از زبان رسول اکرم صلى الله علیه و آله عدل و همتاى قرآن نامیده شده بود.
آنان مىخواستند با گسترده کردن دایره شمول اهلبیت، مردم مسلمان را از مصادیق حقیقى اهلبیت دور سازند و در جهان به خواب رفته و فاصله گرفته از این ستارگان درخشان آسمان اسلام به مقاصد رذل خود نایل آیند.
گروهى دیگر بنى هاشم را اهلبیت پیامبر صلى الله علیه و آله و مصداق آیه تطهیر نامیدند و برگفته خود پافشارى داشتند. برخى دیگر پا را از این فراتر گذاشته و با دلایل بى پایه ادعا کردند که اهلبیت، امت اسلام هستند و نه فقط اصحاب کساء، زنان پیامبر صلى الله علیه و آله و بنى هاشم.
- ۹۴/۱۲/۰۷