دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

اهل بیت در آیه تطهیر

جمعه, ۷ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۳۴ ق.ظ

﴿انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس‏اهل البیت و یطهرکم تطهیرا (احزاب/33).

خداوند اراده فرموده که هرگونه پلیدى را ازشما خاندان نبوت ببرد و شما را از هرگونه‏ آلایشى پاک و منزه گرداند.

پس از فرود آمدن آیه مبارکه تطهیر، پیامبر اکرم ‏صلى الله علیه وآله در قول و عمل، و در موارد و مناسبت‏ هاى مختلف، مصادیق حقیقى آیه شریفه را معین فرمود و به همگان نشان دادکه اهل بیت فقط اصحاب کساء هستند و بس.

ماه‏هاى متمادى هرگاه که پیامبرصلى الله علیه وآله‏ براى نماز بیرون مى‏رفت، به در خانه فاطمه‏ علیها السلام مى ‏آمد و مى‏گفت:

«الصلاة یا اهل‏البیت! انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت;

مدت را از چهل روز تا نوزده ماه برشمرده ‏اند هر چند روایات فراوانى این امر را تایید کرده گروهى از عالمان مدعى‏ اجماع مفسران و نقل جمهور دانشمندان اهل سنت‏ شده و آن را متواتر و افزون ازشمارش دانسته ‏اند (چنان‏که در همین کتاب خواهید خواند)، برخى از شب ‏پرستان‏ خفاش ‏صفت ‏با چنگ‏ زدن به پندارهاى واهى به مخالفت ‏برخاسته تلاش بیهوده‏ کرده ‏اند تا مگر بتوانند اذهان مردمان را در این‏باره دچار شک و تردید نمایند.

چنان‏که‏ از همان آغاز و آن‏گاه که حق مسلم على‏ علیه السلام و فرزندانش را در سقیفه نامیمون بنى‏ ساعده ‏از آنان در ربودند، دست‏ به‏ کار شده و هنوز چیزى از رحلت جانگذاز رسول اکرم‏ صلى الله علیه وآله‏ نگذشته بود که عکرمه خارجى در بازارهاى مدینه جار مى‏زد که حاضر است در بیان‏ مصداق اهل ‏بیت، با هر کس بخواهد مباهله کند و بگوید که:

همسران پیامبر اهل‏بیت او و مصادیق این آیه‏ اند.

این همه تلاش و کوشش در جهت دگوگون‏ کردن حقیقت ‏براى آن‏ بود که اهل‏بیت دنیایى از مفاهیم و معانى اصیل و ارزشمند را در خود داشت و از زبان‏ رسول اکرم ‏صلى الله علیه و آله عدل و همتاى قرآن نامیده شده بود.

آنان مى‏خواستند با گسترده‏ کردن‏ دایره شمول اهل‏بیت، مردم مسلمان را از مصادیق حقیقى اهل‏بیت دور سازند و در جهان به‏ خواب ‏رفته و فاصله ‏گرفته از این ستارگان درخشان آسمان اسلام به مقاصد رذل‏ خود نایل آیند.

گروهى دیگر بنى ‏هاشم را اهل‏بیت پیامبر صلى الله علیه و آله و مصداق آیه تطهیر نامیدند و برگفته خود پافشارى داشتند. برخى دیگر پا را از این فراتر گذاشته و با دلایل بى‏ پایه‏ ادعا کردند که اهل‏بیت، امت اسلام هستند و نه فقط اصحاب کساء، زنان پیامبر صلى الله علیه و آله و بنى‏ هاشم.

فهرست عناوین

     یادداشت مترجم بر چاپ اول 0
     پیشگفتار 2
فصل اول: گفته ‏ها و نظریات 4
     اهل بیت در قرآن 5
     گفته‏ ها و اجتهادها 7
     نتیجه گفته‏ ها 8
فصل دوم: آیه تطهیر در تفسیر پیامبر صلى الله علیه و آله 10
     روایت مفسر قرآن 11
     منابع حدیث کساء 13
     این همه تاکید چرا؟ 13
     راز اختلاف 14
     آیه تطهیر و زنان پیامبر صلى الله علیه و آله 15
     تکرار حادثه 16
     مستفیض یا متواتر 17
فصل سوم: تفسیر معقول و مقبول 21
     عدم مخالفت روایات با قرآن 21
     نظر دانشمندان لغت 22
     سیاق هماهنگ 23
     متعلق اراده 26
     اولویت قطعى و مفهوم موافقت 28
     اراده تشریعى 31
     خبر راست و شهادت الهى 32
     اختیارى بودن عصمت 34
     یک نکته 36
     خلاصه سخن این که 37
     امامت در آیه تطهیر 38
فصل چهارم: ظهور سیاقى 40
     التفات و اعتراض 42
     1. التفات 42
     2. اعتراض 43
     توجیهات بى‏فایده 44
     1. تغلیب 44
     یک تذکر 45
     2. عمومیت لفظ «اهل البیت‏» 45
     3. مذکر بودن لفظ اهل 47
     تهاجم متقابل: مخالفت ‏با سیاق آیات بى‏ مورد است 49
     تطهیر و اراده زنان پیامبر صلى الله علیه و آله 50
     ترتیب قرآن و دلالت‏ سیاقى 51
فصل پنجم: دلالت و استدلال 55
     زمان نزول 56
     آیه، زنان را از مدلول خود خارج مى‏کند 57
     فلسفه رفتن زیر پارچه 58
     اگر آیه درباره زنان بود 59
     ام سلمه در مقابله با تهاجم تبلیغاتى 60
     جبر الهى عذر بدتر از گناه 61
فصل اول: توجیهات نادرست 64
     دلیل ضعیف 64
     الف) قرابت 65
     ب) معاشرت 66
     ج) استعمال کلمه اهل البیت 67
     د) توجیه نادرست 68
     هیثمى و به هم آمیختن غث و سمین 72
فصل دوم: دلایل واهى در شمول همسران پیامبر صلى الله علیه و آله 75
     زنان پیامبرصلى الله علیه وآله 75
     دلیل اول: دلالت‏ سیاقى 76
     دلیل دوم: بیت، به معناى خانه مسکونى 78
     دلیل سوم: حدیث ام سلمه 79
     دلیل چهارم: حدیث زید بن ارقم 81
     دلیل پنجم: گفتار عکرمه و ابن عباس 82
     بى گناهان متهم 83
     الف) ابن عباس 83
     ب) کلبى 84
     ج) سعید بن جبیر 84
     کینه توزان و بدخواهان 85
     الف) عروه متهم به بدخواهى بنى هاشم 85
     ب) عکرمه خارجى، کینه توز اهل بیت 86
     ج) مقاتل بن سلیمان 87
     دلیل ششم: زنان پیامبرصلى الله علیه وآله سبب نزول آیه 88
     دلیل هفتم: ظهور و عموم 89
     دلیل هشتم: صلوات بر همسران پیامبرصلى الله علیه وآله 90
     دلیل نهم: آیات قرآن 91
     دلیل دهم: لزوم لغوى 93
     سیاست‏ ستمگرانه 94
فصل سوم: از گفته‏ هاى ضعیف تا دلایل ضعیف‏تر 97
     عدم شمول بنى هاشم 97
     توجیه نادرست گفته زید 101
     یک تذکر 102
     اهل بیت; امت‏ یا پرهیزگاران؟ 103
فصل چهارم: تار عنکبوت 106
     آیه تطهیر و افاده عموم؟! 107
     اراده به معناى محبت 108
     برگزیدگان معصوم 110
     رد نقض 112
     آیه تطهیر، قضیه شرطى 113
     اثبات یا نفى پلیدى 115
     الف) تصریح آیه به نفى پلیدى 115
     ب) دلالت آیه بر ثبوت پلیدى 116
     آیه تطهیر و عصمت 118
     پایان سخن 120
     کتاب‏نامه. 122

  • عبدی