اعجاز البیان فی کشف بعض أسرار أم القرآن
أبى المعالى صدرالدین محمد بن اسحاق القونوى
مترجم: محمد خواجوى
فهرست مطالب
گفتار مترجم
مقدمه
فراز اول تحقیق در احوال و شخصیت و آثار قونوى
هذا کتاب کتب الشیخ فخر الدین العراقى الى الشیخ المحقق صدر الدین رضى الله عنه و عنه
وصیة شیخ صدر الدین عند الوفاة
وصیت شیخ صدر الدین قونوى هنگام وفات
آثار و تألیفات شیخ کبیر صدر الدین قونوى
فراز دوم در نمونه تطبیق دو رأى از آراء حضرت شیخ با صدر الدین شیرازى«ملا صدرا»
وجود ادراکى
افراد در حشر داراى انواع گوناگونى مىشوند
فراز سوم در تحلیل مفصل کتاب اعجاز البیان
فراز چهارم در تحلیلى مختصر از افکار حضرت شیخ
بیان حقیقت محمدیه و انسان کامل
مقدمه مؤلف
چکیدهاى از بیان حال
سخن درباره فاتحة الکتاب
مقدمهاى که بدان وعده داده شده بود
پیوندى(از مقدمه)
[روش محققان]
پیوندى از این اصل[بین طالبان شناخت و حقایق عالم بالا]
[محال بودن ادراک حقایق مجرد]
[کیفیت حصول علم ذوقى]
پیوندى از این اصل
[راز بهرهورى از علم لدنى]
پیوندى به گذشته
[صفات علم]
[مراتب علم]
[علم همیشه همراه تجلى ذاتى است]
[احکام علم و نسبتهاى آن]
پیوندى از این اصل
[صورت ادراک با واسطه علم]
[آلات و افزارهاى رسانیدن معلومات]
پیوندى از این اصل
[راز ترکیبهاى ششگانه در زبان عربى]
قاعدهاى کلى
قاعدهاى کلى
قاعده کلى
بابى که حاوى سر آغاز و ایجاد و سر وحدت و کثرت و غیب و شهادت و جمع و تفصیل و مقام انسان کامل و سر عشق و احکام آن و سر بسم الله الرحمن الرحیم از برخى وجوه و غیر اینها است
[راز آغاز و ایجاد]
[سر وحدت و کثرت]
[سر غیب و شهادت]
[سر انسان کامل]
فاتحه بخش اول تفصیل مجمل
[سورة الفاتحة(1): آیة 1]
بیان الهى: بسم الله الرحمن الرحیم
شرح به زبان مرتبه ذوقى(کشفى) که بیانگر آثار آن است(و پرده) از کنهش بر مىدارد.
[نظریه گردشى و حروف عالیات]
[بطون قرآن و اسرار حروف]
[الرحمن الرحیم]
[بنده چگونه پروردگارش را یاد مىکند؟]
بابى که فراگیر بیان فاتحههاى کلى است و اختصاص به کتاب کبیر(جهان وجود) و کتاب صغیر(انسان کامل) و آنچه بین آن دو از کتابها است دارد.
[فاتحههاى عالم کبیر]
[سورة الفاتحة(1): آیة 2]
بیان الهى: الحمد لله رب العالمین
[معنى حمد]
[اشتقاق لفظ«الله»]
[تطابق معانى اسم از جهت ظاهر و باطن]
[رب]
[خوراک روح و خوراک جسد]
[حکمت عارفان]
[عالمین]
[زبان ظاهر]
[زبان باطن]
[سورة الفاتحة(1): آیة 3]
الرحمن الرحیم
[سورة الفاتحة(1): آیة 4]
بیان الهى: مالک یوم الدین
[راز ملک]
[راز یوم]
[راز دین]
پیوندى از این اصل
پیوندى از این اصل
پیوندى از این ریشه
دنبالهاى که فراگیر روشن شدن راز دیگر اوامر و نواهى است که عذاب اخروى و بهشت بدانها مقرون و جفت است.
فصلى که فراگیر آن چه از اسرار معانى لفظ«دین» که باقى مانده و بیان راز تکلیف و حکمت و اصل و منشأ آن و آن چه که به اینها از امور کلى و لوازم مهم تعلق مىگیرد - به زبان مقام مطلع و احدیت جمع -
«مقدمه»
[اصل تکلیف و حکمت آن]
زبان جمع این بخش و پایان آن
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین
[الرحمن الرحیم]
پیوندى[در ظهر و بطن و حد و مطلع]
فاتحه بخش دوم
[سورة الفاتحة(1): آیة 5]
بیان الهى: إیاک نعبد و إیاک نستعین
پیوندى[درباره قبله عقول و نفوس و انسان]
پیوندى[درباره عبادت ذاتى و عبادت صفاتى]
[عمل و عبادت]
[بیان الهى: و إیاک نستعین]
پیوندى از زبان جمع و مطلع که بدان سخن را درباره این بخش دوم - با کمک و خواست الهى - پایان مىبخشیم
پیوندى از این اصل و ریشه
فاتحه بخش سوم از بخشهاى ام الکتاب
[سورة الفاتحة(1): آیة 6]
بیان الهى که: اهدنا الصراط المستقیم:
بیان الهى که: المستقیم
پیوندى از این اصل و ریشه
[هیچ شرفى در تجلى مطلق نیست]
پیوندى در پیوند[در مراتب هدایت]
پیوند
[مراتب هدایت و گمراهى]
[مراتب اعتدال]
پیوندى[در مراتب استقامت]
پیوندى از آن(پیوند پیشین)
پیوندى[در مراتب سیر و سلوک]
فصلى در بیان راز نبوت و صورتهاى ارشاد آن و غایت راهها و نتایج آن
[احکام نبوت]
پایان و هدایتى جامع
فصلى در هدایت موعود
[راز دعا و اجابت]
دنباله سخن درباره این آیه بنا به اقتضاى وعدهاى که پیش از این داده شد
[توجه کامل]
بیان الهى که: صراط الذین أنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین
[صورت نعمت و روح و راز آن]
پیوندى به زبان حد و مطلع
[انسان چگونه انحراف پیدا مىکند؟]
پیوندى از قبلى
[مراتب رضا]
[مراتب نعیم]
[مراتب رضاى انسانى]
[سورة الفاتحة(1): آیة 7]
وصلى در بیان الهى: و لا الضالین
[مراتب ضلال و گمراهى]
وصلى در بیان راز حیرت اخیر و درجات و سببهاى آن
پیوندى دیگر در بیان قوىترین سببهاى حیرت اخیر که خاص اکابر و بزرگان است و اسرار و رازهاى آن به زبان آن چه که بعد از«مطلع» است
پیوندى برتر و روشنتر از آن که راز را از جهت فرع و اصل فاشتر مىسازد
خاتمه کتاب در فرود آمدن به افق افهام و ادراکات و پیوند دادن و روشن ساختن نامعلومى را به وسیله تمثیل و تشبیه کردنى گرانمایه
پیوندى در بخش پایانى فواتح کلى و جوامع حکمتها و اسرار الهى قرآنى و فرقانى
پیوندى از فصل پیش به زبان جمع الجمع
پیوندى در پیوند که فراگیر دستهاى از اسرار و رازهاى شرعى و اصلى و قرآنى مىباشد
پیوندى از جوامع کلمات که مناسبت دارد تا در پایان کتاب باشد
پیوندى دیگر
ستایش و درودى که بدان پایان است
فهارست کتاب
فهرست احادیث
فهرست اقوال
فهرست اعلام و اصطلاحات
آ
الف
ب
ت
ث
ج
ح
خ
د
ذ
ر
ز
س
ش
ص
ظ
ع
غ
ف
ق
ک
ل
م
ن
و
هـ
- ۹۴/۱۰/۲۶