دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

این فایل حاوی اطلاعاتی نظیر نام درایو و آیکون آن است که البته نوع آلوده آن حاوی کدهای مخرب نیز می باشد.

حافظه های فلش بی شک یکی از جالب ترین و راحت ترین ابزارهای حمل و نقل و انتقال اطلاعات هستند، که به واسطه داشتن حجم های مختلف قادرند اطلاعات را در حجم های مختلف جا به جا کنند. با توجه به همه گیر شدن و پر طرفدار شدن حافظه های فلش توجه هکرها و بدافزار نویسان نیز به این حافظه ها جلب شده است.

در این مطلب به بررسی بدافزار رایج در حافظه های فلش یعنی ویروس Autorun و نحوه عملکرد آن بپردازیم، همچنین با معرفی یک نرم افزار پرتابل و توانمند روش حفاظت از رایانه در برابر این ویروس را نیز بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
 


عملکرد ویروس Autorun چیست؟
 
یکی از قابلیت هایی که توسعه دهندگان ویندوز در محصولات شرکت مایکروسافت گنجانده اند قابلیت Autorun است. این قابلیت این گونه عمل می کند که وقتی کاربر وسیله ای جانبی مانند حافظه ها، دوربین، موبایل یا … را به کامپیوتر متصل می کند، ویندوز آن را مستقیما شناسایی کرده و آن را باز می کند. این قابلیت Autorun نام گرفته است.

حال ویندوز در هنگام شناسایی و اتمام شناسایی دیوایس متصل شده به کامپیوتر ، فایل Autorun را پیدا کرده و آن را اجرا می کند. اگر در فایل Autorun که معمولا با پسوند inf. می باشد کد مخرب گنجانده شده باشد، آنگاه در هنگام اجرای این فایل توسط ویندوز، این کد نیز آنالیز و اجرا می شود و لذا کامپیوتر کاربر را آلوده می کند.
حال تصور کنید که از حافظه ی فلش برای جا به جایی اطلاعات استفاده می کنید. و این حافظه دارای کدهای مخرب Autorun است.

لکن با اتصال این حافظه به هر کامپیوتر و به شرط اجرای Autorun توسط ویندوز این ویروس به کامپیوترهای دیگر نیز منتقل می گردد. محتوای مخرب Autorun می تواند هر چیزی باشد. به عبارت دیگر هر کد مخربی می تواند از طریق این فایل به کامپیوتر قربانی منتقل گردد.
 
حفاظت از کامپیوتر در برابر ویروس Autorun با USB Immunizer
 
آنتی ویروس های موجود برخی توانایی شناسایی این دسته از ویروس های رایج در فلش ها را دارا هستند، اما بسیاری از این کدها پیچیده تر از آن هستند که توسط آنتی ویروس ها شناسایی شوند.

به همین جهت استفاده از نرم افزارهای جانبی برای مبارزه با این بدافزارها بسیار می تواند اثر گذار باشد. از دسته نرم افزارهای رایج می توان به USB Disk Security اشاره کرد، که برروی ویندوز نصب شده و با استارت آپ ویندوز اجرا می گردد و در هنگام اتصال فلش دیسک ها آن ها را اسکن می کند. اما قطعا اجرای این نرم افزار با ویندوز از سرعت آن نیز خواهد کاست.

نحوه محافظت از کامپیوتر در برابر ویروس Autorun


راه حل ساده تر استفاده از برنامه های پرتابل است. شرکت Bitdefender که یکی از شرکت های پیشگام و برتر در زمینه تولید محصولات ضد بدافزار است نرم افزاری پرتابل برای محافظت از حافظه های فلش در برابر ویروس اتوران ارائه کرده است.

نام این نرم افزار USB Immunizer است.

عملکرد USB Immunizer اینگونه است که اگر با استارت آپ ویندوز اجرا شود، هنگام اتصال حافظه فلش اجازه جستجوی ویندوز برای فایل Autorun را نخواهد داد. همچنین حافظه فلش را از Autorun مصون می کند.
 
نحوه عملکرد USB Immunizer چیست؟
 
همانطورکه در ابتدای بحث نیز گفتیم اطلاعات فایل Autorun در فایلی با عنوان autorun.inf ذخیره می گردد که البته مخفی یا hidden است.

این فایل حاوی اطلاعاتی نظیر نام درایو و آیکون آن است که البته نوع آلوده آن حاوی کدهای مخرب نیز می باشد.

USB Immunizer این فایل را با نسخه اصلی آن تعویض می کند. فایل Autorun تعویض شده توسطUSB Immunizer حاوی کدهایی که به ویندوز و سایر بدافزارها اجازه تعویض یا تغییر یا حذف آن را نخواهد داد مگر آنکه حافظه فرمت شود. لذا می توانید از آن پس فلش خود را به کامپیوترهای دیگر نیز با خیال راحت متصل نمایید. تصویر متحرک زیر مراحل کار با برنامه را نشان می دهد.
 
برای دانلود Bitdefender USB Immunizer می توانید از لینک زیر که مربوط به Bitdefender می شود، اقدام نمایید.

دانلود Bitdefender USB Immunizer

http://www.mastoon.ir/

  • عبدی