دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

عبدی جلالوندی
دوستت دارم ... اگر لطف کنی یا نکنی .

مطالب این وبلاگ، مطالبی است که خالصانه و ساده و بی ریا، از اعماق قلبم بیرون می آید .
و امیدوارم که صادقانه، در گوشه ای از دل شما جا بگیرد .
متشکرم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
پیوندها

در این آموزش، یاد می‌گیریم چگونه یک جلوه ۳ بعدی را بسازیم، به طوری که موضوع اصلی تصویر شما به صورت برجسته به نظر برسد، مانند تصاویر برجسته کتاب کودکان، و برعکس تصاویر تخت معمول.
برای اضافه کردن حالت سه بعدی بیشتر به تصویر، می‌خواهیم لبه‌های تصویر را با استفاده از دستور Wrap فتوشاپ خم کرده و به آن سایه اضافه کنیم. مراحل تقریباً زیادی برای ساخت این جلوه نیاز است، اما همه آن‌ها خیلی ساده می‌باشند. من از فتوشاپ CS6 در اینجا استفاده می‌کنم، اما هر نسخه اخیر آن نیز به خوبی کار می‌کند.
این تصویری است که قصد دارم از آن برای این جلوه استفاده کنم:

fotoshap94231

و این هم نتیجه تأثیر جلوه روی تصویر بالا:

fotoshap94232

گام ۱: ایجاد دو کپی از لایهBackground
ا

کنون که تصویر مورد نظر در فتوشاپ باز است، اگر به پنل Layers نگاه کنیم، می‌بینیم که تصویر ما بر روی لایه Background قرار گرفته است:

fotoshap94233

بیایید با ایجاد یک زوج کپی از لایه شروع کنیم. کلیدهای Ctrl+J از صفحه کلید را برای ایجاد کپی اول فشار دهید. اکنون کپی اول را می‌بینید که فتوشاپ به آن نام “Layer 1” را داده و در بالای لایه Background در پنل Layers قرار داده است. این نام‌های پیش فرض که فتوشاپ به لایه‌های جدید می‌دهد، خیلی مفید نیستند، بنابراین از آن جایی که اولین کپی به عنوان نسخه “تخت” تصویر ما استفاده خواهد شد، روی نام لایه دوبار کلیک کرده و آن را به Flat تغییر دهید. کلید Enter را فشار دهید تا تغییر نام پذیرفته شود.

fotoshap94234

اکنون می‌خواهیم کپی دوم لایه را ایجاد کنیم. کلیدهای Ctrl+J را یک بار دیگر فشار دهید. لایه جدید دیگری، این بار با نام “Flat Copy”، در بالای دو لایه دیگر، در پنل Layers قرار خواهد گرفت. از این لایه می‌خواهیم برای ایجاد جلوه برجسته استفاده کنیم، بنابراین روی نام لایه دوبار کلیک کرده و نام آن را به Pop Op تغییر دهید. سپس کلید Enter را فشار دهید. اکنون شما باید سه لایه در مجموع داشته باشید:

fotoshap94235

گام ۲: پنهان کردن لایه‌های جدید
اکنون و فعلاً، نیاز به مشاهده این دو لایه جدید در سند نداریم، بنابراین روی آیکن نمایش (کره چشم) سمت چپ لایه‌های “Flat” و “Pop Up” کلیک کنید تا موقتاً مخفی شوند (با وجود اینکه به نظر، اتفاق خاصی در پنجره سند نیفتاده است، زیرا تمام سه لایه شامل تصویر مشابهی می‌باشند).

fotoshap94236

گام ۳: انتخاب لایه Background
روی لایه Background اصلی کلیک کنید تا انتخاب شود:

fotoshap94237

گام ۴: اضافه کردن یک لایه پرکردنی گرادیان
اکنون می‌خواهیم یک زمینه برای جلوه خود استفاده کنیم. در اینجا، از یک لایه پر کردنی گرادیان (شیب رنگ) استفاده می‌کنیم، زیرا گرادیان‌ها جذاب تر از رنگ‌ها به تنهایی می‌باشند. روی آیکن New Fill Or Adjustments Layer در پایین پنل Layers کلیک کنید:

fotoshap94238

سپس gradient را از لیستی که ظاهر می‌شود، انتخاب کنید:

fotoshap94239

گام ۵: انتخاب گرادیان سیاه و سفید
کادر محاوره ای Gradient Fill ظاهر می‌شود. روی نوار گرادیان بالای کادر محاوره ای کلیک کنید تا گرادیان را ویرایش کنیم:

fotoshap942310

کادر محاوره ای بزرگ Gradient Editor، با گرادیان‌های از پیش تنظیم شده ای که می‌توانیم آن‌ها را از بالای کادر انتخاب کنیم، باز می‌شود. Black, White Gradient را با کلیک کردن روی تصویر کوچک آن، انتخاب کنید (سومی از چپ، در ردیف بالا):

fotoshap942311

گام ۶: جایگزین کردن رنگ مشکی با یک رنگ خاکستری روشن تر
بعد از انتخاب گرادیان سیاه و سفید، بیایید آن را کمی تغییر دهیم. ما می‌توانیم گرادیان‌ها را در نیمه پایینی ویرایشگر گرادیان ویرایش کنیم. روی مربع مشکی رنگِ سمت چپ زیر نوار پیش نمایش گرادیان، دوبار کلیک کنید.

fotoshap942312

کادر محاوره ای Color Picker باز می‌شود، که به ما اجازه می‌دهد رنگ مشکی گرادیان را به رنگی دیگر تغییر دهیم. مشکی برای زمینه ما کمی بیش از حد تاریک به نظر می‌رسد، بنابراین یک رنگ خاکستری روشن برای جایگزین کردن آن انتخاب کنید. در آخر این آموزش یاد می‌گیریم چگونه در صورت لزوم برگشته و رنگ گرادیان را تغییر دهیم.

fotoshap942313

روی دکمه Ok کلیک کنید تا کادر انتخاب رنگ بسته شود، سپس روی Ok ویرایشگر گرادیان کلیک کنید تا این کادر نیز بسته شود. روی دکمه Ok کادر محاوره ای Gradient Fill نیز کلیک کنید. اگر به پنل Layers نگاه کنید، می‌توانید ببینید که لایه پرکردنی گرادیان جدید ما دقیقاً بالای لایه Background (و زیر دو لایه دیگر) قرار گرفته است.

fotoshap942314

و اگر به پنجره سند خود نگاه کنیم، زمینه گرادیانی که اضافه کرده‌ایم، را می‌بینیم:

fotoshap942315

گام ۷: انتخاب لایه “Flat”و نمایش دادن آن
اکنون می‌خواهیم نسخه ای تخت از تصویر خود بسازیم. روی لایه Flat در پنل Layers کلیک کنید تا انتخاب شود، سپس روی آیکن نمایش لایه کلیک کنید تا لایه دوباره در پنجره سند نمایش داده شود:

fotoshap942316

تصویر شما دوباره در پنجره سند ظاهر می‌شود، زیرا لایه Flat در بالای لایه گرادیان قرار گرفته و اکنون این لایه را از دید ما مخفی کرده است:

fotoshap942317

گام ۸: انتخاب ابزار مارکی مستطیلی
ابزار Rectangular Marquee را از جعبه ابزار انتخاب کرده، یا کلید حرف M را برای انتخاب آن از صفحه کلید فشار دهید:

fotoshap942318

گام ۹: درگ کردن یک انتخاب مستطیلی درون تصویر
بعد از انتخاب ابزار Rectangular Marquee، کلیک کرده و یک انتخاب مستطیلی درون تصویر و اطراف ناحیه ای که قرار است نسخه تخت تصویر ما شود، درگ کنید. نگران انتخاب دقیق و درست در اینجا نباشید. یک انتخاب اولیه اطراف ناحیه اصلی، تمام چیزی است که نیاز داریم:

fotoshap942319

گام ۱۰: انتخاب دستور Transform Selection
اکنون بیایید خطوط انتخاب را تغییر شکل دهیم تا به آن حالت پرسپکتیو سه بعدی بیشتری بدهیم. برای این کار، از دستور Transform Selection فتوشاپ استفاده می‌کنیم. از منوی Select، گزینه Transform Selection را انتخاب کنید:

fotoshap942320

گام ۱۱: تغییر حالت به Perspective
به محض اینکه Transform Selection را انتخاب کنید، دستگیره‌های تغییر شکل (مربع‌های کوچک) را اطراف خطوط انتخاب می‌بینید (یکی در هر گوشه و یکی در بالا، پایین، چپ و راست). از این دستگیره‌ها برای تغییرشکل انتخاب استفاده می‌کنیم، اما قبل از این کار، نیاز به تغییر دستور Transform Selection به حالت Perspective داریم. برای این کار، در جایی درون خطوط انتخاب راست کلیک کرده و Perspective را از منویی که ظاهر می‌شود، انتخاب کنید:

fotoshap942321

گام ۱۲: درگ کردن دستگیره‌های گوشه، برای ساختن یک پرسپکتیو ۳ بعدی
اکنون که در حالت Perspective هستیم، روی دستگیره گوشه چپ بالای خطوط انتخاب کلیک کرده و در حالی که دکمه ماوس را پایین نگه داشته‌اید، دستگیره را به راست درگ کنید. دستگیره مقابل آن، در گوشه راست بالا نیز به همراه آن جابه جا می‌شود:

fotoshap942322

سپس روی دستگیره گوشه چپ پایین خطوط انتخاب کلیک کرده و دوباره، در حالی که دکمه ماوس پایین است، دستگیره را به بیرون، یعنی به چپ درگ کنید. از آن جایی که هنوز در حالت Perspective هستیم، دستگیره مقابل آن، در گوشه راست پایین نیز به همراه آن، به بیرون منتقل می‌شود:

fotoshap942323

گام ۱۳: تغییر حالت به Scale Mode
اکنون باید دستور Transform Selection را از حالت پرسپکتیو خارج کرده و به حالت Scale برد. یک بار دیگر درون خطوط انتخاب، راست کلیک کرده و این بار، گزینه Scale را از منو انتخاب کنید:

fotoshap942324

اکنون که در حالت Scale (مقیاس) هستیم، روی دستگیره بالای خطوط انتخاب کلیک کرده و در حالی که دکمه ماوس را پایین نگه داشته‌اید، آن را به پایین درگ کنید:

fotoshap942325

در نهایت، روی دستگیره پایین کلیک کرده، و در حالی که دکمه ماوس را پایین نگه داشته‌اید، آن را به بالا درگ کنید:

fotoshap942326

به درگ کردن دستگیره‌ها، برای تغییر دادن شکل خطوط انتخاب، با جابه جا شدن بین حالت‌های Perspective و Scale، در صورت نیاز، ادامه دهید، تا زمانی که به نظر برسد خطوط انتخاب شما با دور شدن، محو شده‌اند. وقتی کار شما تمام شد، کلید Enter را فشار دهید تا تغییرات پذیرفته شده و از دستور Transform Selection خارج شوید.

fotoshap942327

گام ۱۴: اضافه کردن یک ماسک لایه
در حالی که انتخاب ما در جای خودش قرار دارد، روی آیکن Layer Mask در پایین پنل Layers کلیک کنید:

fotoshap942328

این کار، انتخاب ما را به یک ماسک لایه تبدیل می‌کند. اکنون می‌توانیم تصویر کوچک ماسک لایه جدید که به لایه Flat در پنل Layers اضافه شده است، را ببینیم. ناحیه مشکی درون تصویر کوچک، نشان دهنده قسمتی از لایه است که در سند، از دید پنهان شده است، در حالی که ناحیه سفیدرنگ نشان دهنده قسمتی است که در سند، قابل نمایش باقی می‌ماند:

fotoshap942329

و اگر به پنجره سند نگاه کنیم، می‌بینیم که هر چیزی در لایه که خارج از انتخاب ما قرار داشت، اکنون ناپدید شده است، در حالی که تنها ناحیه درون انتخاب، قابل مشاهده است.

fotoshap942330

گام ۱۵: اضافه کردن یک سبک لایه خط دور سفیدرنگ
اکنون می‌خواهیم از یک خط دور سفیدرنگ برای اضافه کردن به کادر تصویر استفاده کنیم. روی آیکن Layer Style (آیکن “Fx”) در پایین پنل Layers کلیک کنید:

fotoshap942331

سپس Stroke را از لیست سبک‌های لایه که ظاهر می‌شود، انتخاب کنید:

fotoshap942332

این کار، کادر محاوره ای Layer Style را باز می‌کند. ابتدا، نیاز به تغییر دادن رنگ خط دور داریم، بنابراین روی مستطیل رنگ کنار کلمه Color کلیک کنید:

fotoshap942333

رنگ سفید را از کادر انتخاب رنگی که ظاهر می‌شود، انتخاب کرده، سپس روی Ok کلیک کنید تا کادر بسته شود:

fotoshap942334

با بازگشت به کادر محاوره ای Layer Style، مقدار Position خط دور را به Inside تغییر دهید:

fotoshap942335

در آخر، روی لغزنده Size کلیک کرده و شروع به درگ کردن آن به راست کنید، تا اندازه کادر اطراف تصویر افزایش یابد (در هنگام درگ کردن، به سند خود نیز نگاه کنید).
من قصد دارم اندازه خط دور را برای تصویر خود، با ۱۶ Px تنظیم کنم، اما با توجه به رزولوشن تصویر شما، ممکن است نیاز داشته باشید اندازه را با عددی بزرگ تر تنظیم کنید تا نتیجه ای با شباهت بیشتر بگیرید:

fotoshap942336

پس از انجام تنظیمات، روی Ok کلیک کنید تا کادر محاوره ای Layer Style بسته شود. اکنون ما کادر تصویر خود را داریم:

fotoshap942337

گام ۱۶: انتخاب لایه “Pop Up”و نمایش دادن آن
اکنون آماده اضافه کردن جلوه برجستگی هستیم. روی لایه “Pop Up” در پنل Layers کلیک کنید تا انتخاب شود.

سپس، روی آیکن نمایش آن کلیک کنید تا لایه دوباره در پنجره سند نمایش داده شود:

fotoshap942338

گام ۱۷: انتخاب موضوع اصلی خود
از ابزار انتخاب موردنظر خود (Lasso، Quick Selection، Pen و …) برای ترسیم یک انتخاب اطراف موضوع اصلی تصویر استفاده کنید. در اینجا، من دو پسربچه و آدم برفی را انتخاب کرده‌ام. سعی کنید تا جایی که ممکن است انتخاب شما در اطراف ناحیه ای که می‌خواهید از تصویر برجسته شود، دقیق و درست باشد (به عبارت دیگر، ناحیه ای که قرار است در نهایت، بر روی زمینه گرادیان ظاهر شود)، اما ترسیم یک انتخاب باز و بی قاعده اطراف ناحیه‌های پایین تر که قرار است در جلوی نسخه تخت تصویر ظاهر شوند، اشکالی ندارد.

fotoshap942339

گام ۱۸: اضافه کردن یک ماسک لایه
در حالی که انتخاب ما اطراف موضوع اصلی قرار گرفته، یک بار دیگر روی آیکن Layer Mask در پایین پنل Layers کلیک کنید:

fotoshap94240

همان طور که قبلاً دیدیم، فتوشاپ با نمایش دادن یکی تصویر کوچک ماسک در لایه “Pop Up”، انتخاب ما را به یک ماسک لایه تبدیل می‌کند.

fotoshap942341

و با ماسک لایه اضافه شده، ناحیه ای که انتخاب کردیم، اکنون از تصویر بیرون زده و برجسته شده است:

fotoshap942342

گام ۱۹: انتخاب لایه Flat
اکنون می‌خواهیم جلوه را با خم کردن گوشه‌های تصویر و اضافه کردن سایه، به پایان برسانیم. روی لایه Flat در پنل Layers کلیک کنید تا انتخاب شود:

fotoshap942343

گام ۲۰: لود کردن دوباره ماسک لایه به عنوان یک انتخاب
کلید Ctrl را پایین نگه داشته و مستقیم روی تصویر کوچک ماسک لایه مربوط به لایه Flat کلیک کنید:

fotoshap942344

این کار، ماسک لایه را به عنوان یک انتخاب، در پنجره سند، دوباره لود می‌کند. شما می‌توانید خطوط انتخاب را ببینید که اطراف نسخه تخت تصویر دوباره ظاهر شده است:

fotoshap942345

گام ۲۱: اضافه کردن یک لایه جدید در زیر لایه Flat
کلید Ctrl را پایین نگه داشته و یک بار دیگر روی آیکن New Layer در پایین پنل Layers کلیک کنید:

fotoshap942346

در حالت عادی، فتوشاپ لایه‌های جدید را در بالای لایه انتخاب شده فعلی اضافه می‌کند، اما با اضافه کردن کلید Ctrl، فتوشاپ آن را در زیر لایه انتخاب شده قرار می‌دهد. در مثال این آموزش، لایه جدید در زیر لایه Flat قرار می‌گیرد. روی نام لایه دوبار کلیک کرده و آن را به “Shadow” تغییر دهید، سپس کلید Enter را فشار دهید تا نام جدید پذیرفته شود:

fotoshap942347

گام ۲۲: پر کردن انتخاب روی لایه جدید با رنگ مشکی
بیایید انتخاب خود در لایه Shadow را با رنگ مشکی پر کنیم. از منوی Edit، دستور Fill را انتخاب کنید:

fotoshap942348

کادر محاوره ای Fill فتوشاپ باز می‌شود. گزینه Use را با Black تنظیم کرده، سپس مطمئن شوید که گزینه Mode در نیمه پایینی کادر با Normal و Opacity با ۱۰۰% تنظیم شده باشند.

fotoshap942349

سپس روی Ok کلیک کنید تا کادر بسته شود. فتوشاپ انتخاب روی لایه Shadow را با رنگ مشکی پر می‌کند. ما نمی‌توانیم آن را در این لحظه بر روی سند خود ببینیم، زیرا تصویر لایه Flat در بالای آن، جلوی دیدن آن را گرفته است، اما می‌توانیم ناحیه پرشده با رنگ مشکی را در تصویر کوچک پیش نمایش لایه Shadow، در پنل Layers ببینیم:

fotoshap942350

گام ۲۳: انتخاب ماسک لایه Flat
ما بعد از خم کردن گوشه‌های تصویر خود، دوباره به سایه برمی گردیم، زیرا کاری است که بعداً انجام خواهیم داد. روی تصویر کوچک ماسک لایه مربوط به لایه Flat کلیک کنید تا ماسک انتخاب شود:

fotoshap942351

گام ۲۴: جدا کردن لایه از ماسک خود
اگر با دقت نگاه کنیم، یک آیکن کوچک اتصال (پیوند) بین تصویر کوچک پیش نمایش لایه Flat و تصویر کوچک ماسک آن، در پنل Layers می‌بینید. روی آیکن اتصال کلیک کنید تا حذف شده و ماسک از محتویات لایه جدا شود.

fotoshap942352

گام ۲۵: انتخاب دستور Wrap
در حالی که تصویر کوچک ماسک لایه انتخاب شده و از خود تصویر جدا شده است، از منوی Edit، ابتدا روی گزینه Transform کلیک کرده و سپس Wrap را انتخاب کنید:

fotoshap942353

گام ۲۶: درگ کردن چهار نقطه گوشه به بالا، برای خم کردن گوشه‌ها
اکنون یک شبکه Wrap را در اطراف تصویر می‌بینید. روی هرچهار دستگیره گوشه، در شبکه، کلیک کرده و آن‌ها را به سمت بالا درگ کنید. در حالی که هر دستگیره را درگ می‌کنید، می‌بینید که آن گوشه از تصویر به بالا خم شده و شما قسمتی از لایه Shadow مشکی رنگ زیر تصویر را آشکار می‌کنید. بعد از اتمام این کار، کلید Enter را فشار دهید تا جلوه پذیرفته شده و از دستور Wrap خارج شوید:

fotoshap942354

گام ۲۷: انتخاب لایه Shadow
اکنون می‌خواهیم سایه زیر تصویر را نرم تر کنیم. روی لایه Shadow در پنل Layers کلیک کنید تا انتخاب شود:

fotoshap942355

گام ۲۸: اعمال کردن فیلتر Gaussian Blur
از منوی Filter، ابتدا روی گزینه Blur کلیک کرده و سپس Gaussian Blur را انتخاب کنید.

fotoshap942356

کادر محاوره ای Gaussian Blur فتوشاپ ظاهر می‌شود. لغزنده Radius پایین کادر را به راست درگ کنید تا مقدار تاری ای که می‌خواهید به سایه اعمال شود، افزایش یابد. هرچه تاری بیشتر اعمال کنیم، لبه‌های سایه، نرم تر به نظر می‌رسند. من می‌خواهم مقدار Radius را به ۱۰ Px افزایش دهم، اما با توجه به رزولوشن تصویر شما، ممکن است بخواهید Radius را با مقدار بیشتری تنظیم کنید، بنابراین در هنگام درگ کردن، به تصویر درون سند خود نگاه کنید:

fotoshap942357

پس از انجام تنظیمات، روی Ok کلیک کنید تا کادر بسته شود. در تصویر زیر، نتیجه اعمال کردن فیلتر Gaussian Blur به سایه را می‌بینید:

fotoshap942358

گام ۲۹: کم کردن شفافیت سایه
ما لبه‌های سایه را نرم تر کردیم، اما هنوز خیلی تاریک و با شدت زیاد به نظر می‌رسد. از قسمت Opacity در گوشه راست بالای پنل Layers، مقدار شفافیت لایه Shadow را از ۱۰۰% به ۶۰% کاهش دهید:

fotoshap942359

بعد از کم کردن شفافیت، سایه اکنون بیشتر به سمت زمینه، محو شده است:

fotoshap942360

گام ۳۰: تغییر شکل سایه با دستور Free Transform
اکنون بیایید سایه را کمی مرتب کنیم تا بیشتر به نظر بیاید که واقعاً در زیر تصویر است. از منوی Edit، گزینه Free Transform را انتخاب کنید:

fotoshap942361

کادر و دستگیره‌های Free Transform در اطراف سایه قرار می‌گیرد. من می‌خواهم دستگیره‌های چپ، راست و پایین را کمی به داخل درگ کنم تا لبه‌های خط سایه، با لبه‌های تصویر، بهتر بالا بیاید:

fotoshap942362

پس از اتمام، کلید Enter را فشار دهید تا تغییرات پذیرفته شده و از دستور Free Transform خارج شوید. این هم تصویر من، بعد از کمی تغییر دادن شکل سایه، با Free Transform:

fotoshap942363

تغییر دادن رنگ گرادیان زمینه
اگر از رنگ گرادیان زمینه راضی نیستید، چیزی که باقی مانده تا امتحان کنید، نمونه گیری یک رنگ به طور مستقیم از تصویر، برای استفاده به عنوان رنگ زمینه است. روی تصویر کوچک لایه پرکردنی گرادیان در پنل Layers دوبار کلیک کنید:

fotoshap942364

دوباره کادر محاوره ای Gradient Fill باز می‌شود، همان طور که در ابتدای آموزش دیدیم. روی نوار پیش نمایش گرادیان کلیک کنید تا گرادیان را دوباره ویرایش کنیم:

fotoshap942365

دوباره کادر ویرایش گرادیان باز می‌شود. من می‌خواهم رنگ خاکستری گرادیان را به رنگی دیگر تغییر دهم، بنابراین روی مربع خاکستری رنگ سمت چپ زیر نوار پیش نمایش گرادیان، دوبار کلیک کنید:

fotoshap942366

فتوشاپ کادر انتخاب رنگ را دوباره باز می‌کند، اما به جای انتخاب یک رنگ از انتخابگر رنگ، اشاره گر ماوس خود را به روی خود تصویر منتقل کنید تا اشاره گر ماوس به صورت موقت به آیکن قطره چکان تغییر یابد. برای نمونه گیری از یک رنگ، روی رنگی از تصویر که می‌خواهید، کلیک کنید. من روی ناحیه آبی روشن برف کلیک می‌کنم. فتوشاپ یک پیش نمایش زنده فوری از چیزی که رنگ جدید در گرادیان به نظر می‌رسد، به من می‌دهد.

fotoshap942367

بعد از انتخاب رنگ موردنظر، روی Ok کلیک کنید تا Color Picker بسته شود. سپس روی Ok کلیک کنید تا Gradient Editor بسته شود و سپس از کادر محاوره ای Gradient Fill خارج شویم. دیگر کار ما تمام شده است. یک بار دیگر برای مقایسه، تصویر اصلی و اولیه را می‌بینید:

fotoshap94231

و در اینجا نیز، نتیجه اعمال کردن جلوه، پس از جایگزین کردن رنگ خاکستری گرادیان زمینه، با یک رنگ نمونه گرفته شده از خود تصویر، را می‌بینید:

fotoshap94232

 

http://newharf.com

  • عبدی